Pro mnohé řidiče to však žádná změna není. Ti halogeny nešetřili ani v těch nejslunečnějších dnech. "Tím, že řidiči svítí, i když nemusejí, dávají vlastně najevo, že chtějí jezdit bezpečněji, a že by se tedy měla co nejdříve zavést všeobecná povinnost celoročního svícení," řekl Právu mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

Předchozí vláda Miloše Zemana povinné svícení neúspěšně prosazovala již v roce 2000. Proti tehdy byla většina poslanců, kteří argumentovali právě tím, že by se na silnicích vytratilo zvýraznění motocyklů. "Přesto by měla svítit celoročně všechna vozidla," je přesvědčen i ředitel Středočeské služby dopravní policie Stanislav Huml. "Když mne někdo dobře vidí, dá mi přednost. Navíc odpadnou problémy, kdy nesvítící auto náhle vjede do míst, které lemují stromy a panuje tam šero," připomněl.

Ministr změnil názor

Pro povinné celoroční svícení původně byl i ministr dopravy Milan Šimonovský. V návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který ministr vládě předloží už v příštím týdnu, však taková změna nebude. Šimonovský totiž nakonec dospěl k závěru, že novelami se mají napravit jen ty nejevidentnější nedostatky motoristických zákonů, jinak by se řidiči museli učit celá pravidla znovu.

"Budeme však přístupni diskusi. Jestliže vláda či parlament dospějí k závěru, že auta by skutečně měla svítit celoročně, pak se tomu nebudeme bránit," ujistila Právo mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.

Neviditelná vozidla

Česko by tak mohlo následovat příkladu Švédska, Norska, Dánska, Estonska, Slovinska, Španělska, Izraele a Kanady, kde je již nyní právními předpisy uloženo celoroční povinné svícení na všech komunikacích.

A jaké jsou argumenty pro zavedení takové povinnosti i v ČR? Vozidla nevýrazných barev jsou bez rozsvícených reflektorů špatně rozeznatelná na větší vzdálenost. Svítí-li slunce na zadní sklo, řidič jen obtížně zaregistruje, že se zezadu blíží neosvětlené auto. Odborníci proto doporučují svítit vždy. Tím spíše, že ocitne-li se neosvětlené vozidlo v koloně aut se zapnutými reflektory, stává se pro ostatní účastníky provozu prakticky neviditelným.