Hlavní obsah

Desetitisíce lidí zaplní pražskou poštu kvůli datovým schránkám

Právo, Josef Koukal

Možná až desetitisíce majitelů a zástupců českých firem zaplní v následujících dnech ústřední poštu v pražské Jindřišské ulici. Půjde o opozdilce ze všech koutů republiky, kteří si na poště z nejrůznějších důvodů dosud nevyzvedli přístupové kódy k datovým schránkám. Ty jsou přitom pro právnické osoby stejně jako pro úřady od 1. listopadu povinné.

Foto: Radek Petrášek, ČTK

Složité papírování by mělo skončit. Ilustrační foto

Článek

Pošta přístupové kódy rozesílala na adresy uvedené v obchodním rejstříku, ale ten nemusí být spolehlivý. Jiní dopis ignorovali.

Podle mluvčího České pošty Ivo Mravinace je to poslední možnost, protože zásilky se nejprve posílaly na adresu právnické osoby. V případě neúspěchu se pokus opakoval na adresu trvalého bydliště statutárního osoby.

„Pokud zásilka nebyla převzata ani v tomto případě, teprve poté poputuje na Jindřišskou,“ podotkl mluvčí. Potvrdil i odhad Práva, že může jít celkem o desítky tisíc zásilek.

Ačkoliv těm, kteří si ze zákona povinnou datovou schránku 1. listopadu nezprovozní, nehrozí žádné sankce, zástupci firem by měli být ostražití.

Na poštách v krajských a okresních městech se bude pracovat nejméně do 19 hodin
Ivo Mravinac, mluvčí České pošty

Do systému totiž budou zapojeny veškeré státní úřady včetně soudů. Poslaná úřední pošta bude po deseti dnech považovaná za doručenou. Společnostem bude například hrozit, že propásnou důležitá upozornění, výzvy nebo lhůty.

Pracoviště začne fungovat v pondělí

Pracoviště bude nejdéle váhajícím majitelům datových schránek sloužit od pondělí a v provozu by mělo být i po 1. listopadu. Lidé ho najdou v prvním patře u poštovních boxů, aby jeho provoz nenarušil chod přízemního sálu s přepážkami pro normální listovní a doručovací služby.

Datových schránek má být ze zákona zřízeno skoro 350 tisíc, z toho 341 tisíc náleží právnickým osobám, tedy převážně soukromým firmám.

Podle informací, které v pondělí předal vládě ministr vnitra Martin Pecina, v polovině října bylo aktivováno jen necelých 55 tisíc datových schránek.

Ne všechny obálky však skončily na hlavní poště v Praze. Tisíce jich stále ještě může ležet na regionálních poštovních pobočkách.

I ty budou mít z tohoto důvodu od pondělka prodlouženou provozní dobu. „Na poštách v krajských a okresních městech se bude pracovat nejméně do 19 hodin,“ uvedl Mravinac.

Pošta proto upozorňuje všechny majitele datových schránek, aby před cestou na hlavní poštu nejprve zavolali na zvláštní telefonní infolinku na čísle 270 005 200, jejíž pracovníci nejprve ověří, zda příslušná obálka s PIN kódem skutečně odcestovala do Prahy.

S operátorem si také mohou domluvit čas, kdy zásilku převezmou. „Snažíme se tak předejít situacím, kdy se na poštu navalí třeba tři sta lidí najednou,“ vysvětlil Mravinac.

„Zásilky se budou vydávat na jméno a adresu, dalším určovacím znakem je datum narození. Nastavené parametry vylučují, že by si ji mohla převzít neoprávněná osoba,“ zdůraznil mluvčí.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám