Hlavní obsah

Řidiči kamiónů nedodržují přestávky a jsou pak postrachem ostatních řidičů

Právo, Josef Koukal

Od začátku roku až do konce srpna zemřelo na českých silnicích při nehodách zaviněných řidiči nákladních aut a kamiónů 63 lidí. Za mnohými tragédiemi přitom může být únava řidičů, kteří nedodržují povinné přestávky a jezdí víc, než je povoleno.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Právu se přihlásil jeden z řidičů kamiónů a pod podmínkou anonymity popsal praktiky, díky kterým se prý obcházejí kontroly. Tvrdí, že řidiče k tomu často nutí pod pohrůžkou vyhazovu sami dopravci.

„Výjimkou nejsou čtyřiadvacetihodinové směny. To zvládneš, řekne vám dispečer,“ prohlašuje středočeský řidič kamiónu. Jeho rekordem jsou prý čtyři odježděné dny s maximálně třemi hodinami spánku v kuse. Zákon přitom mluví o tom, že řidiči by měli mít po čtyřech a půl odježděných hodinách přestávku a mezi směnami mají mít nejméně jedenáctihodinovou pauzu.

„Po tomto výkonu jsem nechtěně v areálu firmy odřel návěsem jiné auto a dali mi zaplatit škodu za sedmdesát tisíc. Tak jsem skončil,“ popsal své angažmá u jedné české logistické firmy.

Podobné zkušenosti prý zažil i u jiných dopravců a v současné době přestupuje k firmě, která se specializuje na mezinárodní přepravu. V této branži se prý i díky přísnějším evropským kontrolám pravidla dodržují víc než u vnitrostátních spedičních firem.

Záruka není ani digitální tachograf

Dopravci i řidiči přitom znají řadu fíglů, jak obelstít povinné tachografy, které v palubní desce automobilu zaznamenávají údaje o průběhu jízdy. Nejsnadnější je to u starších papírových záznamových listů, tzv. „koleček“.

„Vezete zkrátka zásobní a po určité době ho vyměníte. Policii při případné kontrole řeknete, že před vámi jel s autem někdo jiný a vy jste právě nasedl,“ uvádí řidič.

Podvodům mají zabránit nové digitální tachografy, které se od července 2006 povinně montují do všech nových nákladních aut na území Evropské unie. I digitál, který si až rok zpětně pamatuje, kolikrát a na jak dlouho majitel karty usedl za volant, prý ale není těžké oklamat.

„Dá se jet na cizí kartu, je to ale velký risk. Pokud vás při kontrole přistihnou, můžete přijít o řidičák,“ vysvětlil muž.

Dalším fíglem má být umístění silného magnetu na převodovku auta. Ten prý dokáže zablokovat snímač převodovky, takže vůz „si myslí“, že nejede. Tímto způsobem lze prý kromě karty vyřadit z činnosti i počítač kilometrů a omezovač rychlosti, který kamiónům nedovolí jet větší rychlostí než 90 kilometrů v hodině.

Podle policejního rady Pavla Noska se na podvod ale přijde poté, co si digitální karta automaticky zprůměruje počet ujetých kilometrů a dobu jízdy. „Pokud to udělá na celý den, tak mu průměrná rychlost vylétne třeba na 140 kilometrů v hodině. To kontrolnímu orgánu nemůže ujít,“ upozorňuje Nosek.

I firmy údajně volají po přísnějších podmínkách

Podle ministerstva dopravy se kontroloři s nejrůznějšími podvody skutečně setkávají. „Pokud nám někdo prozradí nějaké nové finty, rádi se přiučíme,“ komentoval to mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj se kromě kontrol na silnicích provádějí i hloubkové kontroly přímo u dopravců.

Pokud policie hříšníka chytne za volantem, hrozí mu ve správním řízení až 50tisícová pokuta. Když ale úředníci najdou nesrovnalosti v dokumentech firmy, můžou udělit až půlmiliónovou sankci.

Generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Martin Špryňar připustil, že takové obcházení přestávek je možné. „Už několik let voláme po zkvalitnění státního odborného dozoru ve všech oblastech, byť se může zdát, že je to tak trochu střílení do vlastních řad. Ale pokud někdo porušuje pravidla, získává neoprávněnou konkurenční výhodu. Většina slušných dopravců je díky tomu v nevýhodě,“ vysvětlil Právu.

Reklama

Výběr článků

Načítám