Umožňují to i nadále podvody ve stanicích technické kontroly, na jejichž vymýcení zatím podle Právem oslovených expertů nestačí ani kontroly ministerstva dopravy.

„Není možné to paušalizovat, ale každopádně stále existují STK, které v tom lepším případě navštíví jen doklady konkrétního auta,“ řekl k tomu např. ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vraků, které by nikdy osvědčení o technické způsobilosti neměly dostat, je podle něj mezi zhruba miliónem a půl u nás registrovaných starších aut na 10 až patnáct procent. „Právě jejich majitelé si často opatřují doklady tím způsobem, že auto ve skutečnosti na stanici ani nepřijede,“ poznamenal Šípek.

 

Tlak na technický stav vozidla u nás není takový, jako by měl býttajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl

Obdobně se vyjádřil i tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl: „Tlak na technický stav vozidla u nás není takový, jako by měl být.“

Podle něj se v Česku stávají i takové excesy, kdy osvědčení dostane automobil, který byl v zahraničí vyřazen z provozu jako nezpůsobilý.

„Týká se to často např. vozů dovážených z USA, kde byly určené už pouze na náhradní díly,“ poznamenal Tunkl. Zároveň ovšem dodal, že jde spíše o výjimky. „Z celkového počtu kontrol jsou to jednotky procent,“ doplnil.

Ministerstvo dělá ročně 50 kontrol  

Ministerstvo dopravy se kritice za nedostatečné kontroly STK brání. „Ročně zkontrolujeme fyzicky zhruba padesát stanic, na víc nemáme kapacity,“ řekl mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Podle něj se navíc situace zlepšila poté, co ministerstvo loni zavedlo on-line elektronický dohled nad jednotlivými STK.  

Šípek nicméně upozorňuje na to, že kontroly je potřeba nadále zpřísňovat. „Řešením by určitě bylo zavedení kamerového systému do všech stanic. Takový krok by byl velmi důležitý,“ konstatoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Podle Hanzelky ministerstvo takový návrh podporuje, jeho realizace ale není v nejbližší době možná. „Bude potřeba změnit příslušnou legislativu a také to bude vyžadovat určité investice,“ poznamenal mluvčí s tím, že do praxe by se mohly kamery do stanic dostat nejdříve za dva roky.

Celkově je v Česku registrováno zhruba čtyři a půl miliónu osobních aut s průměrným stářím 13 let. Vozidel s datem výroby před rokem 1999, tedy starších deseti let, je přitom podle Šípka zhruba 60 procent.

„To je skutečně hodně, například ve vyspělých evropských zemích se to pohybuje mezi 25 a 35 procenty,“ vysvětlil.