V souladu s hornickou tradicí ražba začala umístěním sošky svaté Barbory na stěnu tunelu. "Aby ochraňovala dílo samé, ale i pracovníky, protože se jedná o práci i v dnešní době poměrně rizikovou," vysvětlil rituál ředitel divize 2 Metrostavu Miloslav Hadrava.

Video

Vizualizace tunelu Blanka

Firma dnes zahájila ražbu severní části tunelu, v jižní začnou práce asi za dva měsíce. Stavaři budou mít nad hlavami asi 25 metrů horniny. "Část stavby jde pod památkově chráněnou rezervací," uvedl pražský primátor Pavel Bém (ODS).

Ražba probíhá v několika lokalitách současně

Tunelový komplex Blanka bude součástí severozápadní části městského okruhu, staví se mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Dlouhý bude více než 6300 metrů, z toho samotné tunely asi šest kilometrů. Výstavba bude dokončena do konce příštího roku, k provozu bude okruh připraven ve druhé polovině roku 2011, ujistil Bém.

Magistrát odmítá, že by chybějící stavební povolení, které na jaře zrušil na žádost sdružení Za naši budoucnost pražský městský soud, stavbu zastavilo a zpozdilo. Podle zástupců hlavního města se jedná pouze o jedno z desítek povolení, které jsou na stavbu potřeba. Proti rozhodnutí soudu podalo ministerstvo pro místní rozvoj kasační stížnost k brněnskému Nejvyššímu správnímu soudu. Až do jeho rozhodnutí je nicméně toto stavební povolení neplatné.

Výstavba na Letné v polovině června.

Výstavba na Letné v polovině června.

FOTO: tunelblanka.cz

Dělníci v současné době razí tunely také pod Stromovkou směrem na Letnou a v opačném směru. "Proraženo již je asi 70 procent délky všech tunelů," upřesnil Ludvík Šajtar, ředitel projektantské a konzultační společnosti Satra, která mimo jiné zajišťuje dokumentaci stavby.

Další části severozápadního úseku okruhu Metrostav staví pomocí takzvaných milánských stěn, kdy nejprve pomocí pilotů vytvoří v zemi konstrukci, na kterou položí střechu. Díky tomu se může na místo stavby brzy vrátit doprava. Dělníci pak pod zemí odtěží zeminu a dotvoří dno tunelu.

Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Součástí magistrátní zakázky je i nový most přes Vltavu v Troji, na jeho budování se podle Hadravy Metrostav chystá na začátku příštího roku.