Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101 tisíc, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106 tisíc. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,4 miliónu.

Ministerstvo dopravy chce také od příštího roku změnit mýtné sazby. Poplatky za dálnice se budou nově odvíjet od denní doby a dnů v týdnu, nejdražší bude zřejmě páteční odpoledne. Uvedl to nedávno ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle něj ale zatím není jasné, jak se změna projeví na celkových výběrech mýtného.

Změna sazeb podle ministra nemusí platit hned od ledna, úřad ji může zavést i v průběhu roku.

Na mýtném se loni vybralo přes šest miliard korun, letos to kvůli krizi bude podle odhadů ministerstva o miliardu méně. 

Zavedou se i viněty a převažování kamiónů

Klaus svým podpisem stvrdil také zavedení tzv. dálničních vinět, neboli přenosných dálničních známek s volitelným počátkem platnosti. Novela s jejich zavedením počítá až pro rok 2011.  

Elektronické kupóny jsou malé krabičky o velikosti 3 krát 5 centimetrů, které se budou připevňovat na přední sklo auta. Vyrábět je má společnost Kapsch, která v ČR vybudovala mikrovlnný systém mýtného. Dobíjet tyto krabičky půjde jako mobilní telefony a jejich minimální životnost je šest let. Odpadne tak seškrábávání staré známky z předního skla, i problém padělání kupónů. Každá krabička totiž dostane unikátní PIN kód, jenž půjde v případě jejího odcizení ihned zablokovat. 

Novela obsahuje i ustanovení, jímž se s plaností od 1. ledna 2011 podstatně zpřísní postihy dopravních firem za přetížení kamiónů. Tak zvané vysokorychlostní vážení pomocí vah zabudovaných přímo ve vozovce navíc budou moci provádět na svých územích i kraje a obce. 

Jestliže řidič kamiónu bez vážného důvodu změní trasu jízdy tak, aby se vědomě vyhnul místu, kde se vážení provádí, bude ho čekat pokuta až 30 tisíc korun, a provozovatele vozidla až 500 tisíc korun. Když se při vážení zjistí, že vozidlo je přetíženo, dostane blokovou pokutu do 15 tisíc korun. 

Pojišťovnám se stěžují podmínky pro slučování

Prezident dal rovněž za pravdu poslanci Ludvíku Hovorkovi (KDU-ČSL), který podal návrh zákona na zpřísnění pravidel pro slučování zdravotních pojišťoven. Ty se budou moct slučovat pouze v případě, že některá z nich rok od založení nezíská alespoň sto tisíc pojištěnců nebo se ocitne v nucené správě.

Platný zákon o pojišťovnách nyní umožňuje, aby pojišťovna a zdravotnické zařízení byly majetkově propojeny. Hovorka opakovaně varoval poslance před účelovými fúzemi pojišťoven. Příkladem je podle něj nedávné sloučení pojišťovny Agel s Hutnickou zdravotní pojišťovnou (HZP) a jejich následné fúzi s Českou národní zdravotní pojišťovnou (ČNZP).

Mezi podepsanými novelami byl v úterý také zákon o místních poplatcích. Ubytovací poplatky budou nově smět vybírat všechny obce, a to i ze zaměstnaneckých ubytoven. Podle autorů novely využívají zaměstnanci přebývající v ubytovnách místní služby v daných městech, například veřejnou dopravu, ale nepřispívají na ně. Podle pravidel rozpočtového určení daní se totiž vyplácejí městům peníze pouze na obyvatele s trvalým pobytem.

Od příštího roku bude nutné platit ubytovací poplatky také za firemní ubytovny. Jejich provozovatelé ale budou odvádět peníze obcím jen za využitá lůžka. Obce by tak díky novele mohly zjistit, kolik zahraničních pracovníků na jejich území přebývá.