"Ne," řekl Právu na otázku, co říká na smluvní platy, šéf školských odborů František Dobšík. "Vzdělání je veřejný statek a vzdělávání je služba veřejnosti. Jsem přesvědčen, že tady jsou smluvní platy nesmyslné. Ty jsou záležitostí tržní ekonomiky," prohlásil Dobšík.

Smluvní platy podle něj nevyřeší to, co od nich ODS očekává, aby byli učitelé za svůj výkon oceněni spravedlivěji. "Jejich mzda by neměla záviset na libovůli a subjektivním pohledu ředitele. Co když ten bude špatný? Pak i jeho hodnocení nebude kvalitní," argumentoval šéf odborů.

Už dnes mají ředitelé škol teoreticky možnost odměnit kvalitní práci tím, že dají učiteli osobní ohodnocení ve výši 50 procent a ve výjimečných případech až 100 procent platu. "Problém je, že na to nemáme dost peněz. Neumím si tedy představit, jak bychom za současného objemu prostředků v rozpočtu smluvní platy realizovali. Je to trochu extrémní řešení," soudí ředitel Základní školy na náměstí Interbrigády Jindřich Kitzberger.

Na motivaci asi třetina mzdy

Za druhý extrém ale považuje záměr ministryně školství Petry Buzkové, která chce do budoucna ještě víc omezit současnou nepříliš vysokou část nenárokové složky mzdy ve prospěch povinné části. "Osobní ohodnocení a odměny teď tvoří asi 10 procent, ale někde už jen 5 až 6 procent platu pedagoga. Abych mohl ohodnotit ty, co dělají práci navíc, potřeboval bych mít k dispozici prostředky, z nichž bych mohl dát učiteli navíc 20 až 30 procent platu," tvrdí ředitel.

To by se zamlouvalo i Lence Urbánkové, učitelce Základní školy Komenského ve Zlíně. "Myslím si, že asi 60 až 70 procent mzdy by měl být takový základ, který učitel dostane podle tabulky, tedy na základě vzdělání a praxe. A asi 30 procent by mohli ovlivňovat ředitelé. I ti by ale měli být svými nadřízenými hodnoceni a odměňováni rozdílně. Podle toho, jak odvádějí svou práci," myslí si učitelka.

Už dnes podle ní ředitelé zdaleka nedávají odměny a osobní ohodnocení spravedlivě. Kdyby většinu platu ovlivňovali oni, mohlo by to podle ní být ještě horší.

Jak už Právo informovalo, šéf školského výboru Sněmovny a stínový ministr školství ODS Walter Bartoš uvažuje, že by výdělky kantorů již neměly být závislé na platové tabulce a tarifech, ale především na rozhodnutí ředitele školy. Podle Bartoše by měl mít "v ideálním případě naprosto volnou ruku" a dávat peníze podle toho, jak je učitel škole užitečný.