O stávce se rozhodne v sobotu. "A to na naší interní schůzi, která se koná ve vozovně Strašnice. Rozhodne přání většiny řidičů tramvají a našich členů," uvedl šéf FŘT Antonín Dub s tím, že sám osobně by stávku neupřednostnil, nálada u řidičů je však spíše opačná.

"Jsem přesvědčen, že navzdory relativně tvrdým mediálním prohlášením řidiči tramvají stávkovat nebudou, protože by si jednak proti sobě postavili celou pražskou veřejnost a jednak jsou si asi vědomi, že studie nevznikla z vody," řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS), jemuž se na začátku roku podařilo stávku oddálit do chvíle, než zlínská společnost studii dokončí.

Nechceme být outsideři

"Domnívám se, že platy se zvednou všem zaměstnancům DP podle kolektivního vyjednávání na rok 2003," řekl generální ředitel DP Milan Houfek. Na otázku, zda platové rozdíly mezi profesemi zůstanou, jaké byly, Houfek odpověděl: "Mám názor, že by to tak mělo zůstat a v případě, že ne, ať se řekne, kdo by měl věc ještě posuzovat."

"Snad už nejde ani o peníze. Chceme po DP, aby řidiči tramvají byli uznáni jako plnohodnotní řidiči, nikoli jako outsideři. Nic víc, nic míň," uzavřel Dub s tím, že by řidič tramvaje (jeho nástupní plat se pohybuje mezi 13 500 a 15 000 korunami) měl být zařazen do stejné tarifní třídy jako řidič autobusu (jeho nástupní plat se pohybuje mezi 15 500 a 17 000 korunami).

Nejméně bodů

Pokud se týká studie, ředitel zlínské Treximy Jaromír Pátík musel v diskusi čelit útokům řidičů tramvají na profesionalitu a údajné manipulace s analýzou v otázce nutné kvalifikace jednotlivých profesí. Spor se strhl zejména kolem řidičského oprávnění tramvajáků, které studie obodovala níže, než u řidičů autobusů. Dub po Pátíkovi chtěl, aby název jeho tramvajácké legitimace veřejně přečetl. "Obdivuji genialitu pana Duba," reagoval na požadavek Pátík. Název legitimace nepřeslabikoval s tím, že zákon narozdíl od autobusů nestanoví, že u řidiče tramvaje jde o řidičák.

V konečných výsledcích studie, které se vlastně nelišily od výsledků předběžných, získaly tramvajáci kvůli nejnižší nutné kvalifikaci 258 bodů, řidiči autobusů 283 bodů a strojvedoucí metra 308 bodů. Podle Pátíka, jenž uvedl, že Trexima pro svou práci nepotřebovala od DP žádné podklady, by se při takovém bodovém hodnocení měl podnik jako dobrý hospodář chovat tak, aby řidič autobusu bral o 4 až 6 procent více peněz než jeho kolega od tramvají, strojvedoucí metra pak o 21 až 29 procent více. Jasné sumy studie nedefinovala.

Konsensus a odchod

Důvodem, proč FŘT jednání opustila, se ale nestala diskutovaná studie Treximy. "Odešli jsme z jednání, když se začala prezentovat studie firmy GMC Marketing, která nebyla v rámci konsensu mezi odboráři a DP dohodnuta. Firma působila jaksi stranou DP a nikdo neví, co vlastně dělala," vysvětlil Dub. Společnost GMC Marketing si pro stejnou studii, jakou prováděla Trexima, zvolil ředitel DP Houfek, aby "měl něco v ruce", jak již dříve řekl.

FŘT, ač nemá jasno o stávce, již ví, že DP zažaluje, a to kvůli nedodržování zákona o mzdě. Zákon totiž říká, že za stejnou práci se vyplácí stejná mzda. "Všechny profese jsou označeny jako řidič městské hromadné dopravy," upozornila FŘT. "Vnímám prohlášení o hledání řešení soudní cestou jako do značné míry východisko z nouze a nebráním se tomu. Je pro mě podstatné, aby byly podepsány kolektivní smlouvy," uzavřel Bém.