"Nižší rozpočty se také mohou projevit na rychlosti či kvalitě údržby," novinářům to řekl po jednání Sdružení organizací správa a údržby silnic ČR ředitel pardubických silničářů Miroslav Němec.

Výpadky peněz mohou být v různých krajích různé. Šéf silničářů v Jihomoravském kraji Jan Zouhar prozatím odhaduje propad zhruba o 15 procent. Letos kraj vydává na silnice 700 miliónů korun, příští rok by mohl být rozpočet o 100 miliónů korun nižší.

"V současné době se ta krize promítá dost drasticky, musí se celá řada akcí odsouvat, to se promítá do povrchu vozovek. Bezpečnost to neohrožuje, ale snižuje to komfort. Řidiči nechtějí jezdit po hrbolatých silnicích," řekl Zouhar. Podle Němce budou muset cestáři výrazně snižovat veškeré náklady. Lze proto očekávat snižování počtu zaměstnanců.

"V současné době jde o přirozený úbytek bez další přirozené náhrady, ale není vyloučeno, že v příštím roce, pokud by byl ekonomický zásah hlubší, že dojde k větší optimalizaci pracovníků," řekl. Propouštění lidí, kteří se podílejí na údržbě silnic, už podle Petra Kašíka ze Svazu dopravy není možné.

Už v minulosti se výrazně snižovaly stavy lidí a silničáři si řadu činností platí externě. Jen na údržbu 6800 kilometrů silnic první třídy a 1000 kilometrů dálnic letos Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo náklady zhruba 1,2 miliardy korun. Podle Němce se peníze na hlavní tahy nejspíš krátit nebudou. Ohroženy jsou peníze na silnice druhé a třetí třídy.