Blamáž s dopravními značkami upozorňujícími na umístění stacionárních kamer se týká období do 20. dubna letošního roku. Od prvního ledna začal platit zákon, podle kterého mohou strážníci měřit rychlost jen na místech vyznačených státní policií a ohraničených značkami o začátku a konci měření.

Jenže teprve 20. dubna vyšla jejich grafická úprava ve vyhlášce. A podle striktního výkladu zákona tak jakékoli značky "Měření rychlosti“ byly jen výtvorem lidové tvořivosti, který městskou policii k měření neopravňoval.

Už se neozvali

Pražský advokát Dalibor Novák, kterého kamera natočila při rychlé jízdě 3. dubna, se rozhodl pro důsledný postup.

"Nemohl jsem se dopustit přestupku dle §11 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, vzhledem k tomu, že důkaz, pokud nějaký existuje, nebyl pořízen v souladu se zákonem. Měřený úsek nebyl označen platnou dopravní značkou,“ napsal útvaru pražské městské policie, který ho vyzval k vyřešení přestupku.

"Od té doby se mi už neozvali. Ani nevím, jestli věc odložili nebo nějak jinak vyřešili,“ říká s odstupem čtyř měsíců právník.

Podobný případ popsalo Právo už v květnu. Muž, který byl předvolán na základě dubnového záznamu z podobně označené kamery v pražských Nuslích, se proti neplatné značce ohradil přímo na služebně a také jemu strážníci pokutu neudělili. Vymluvili se prý na "systémový problém“.

Cedule neměly u silnic být

"Kdo pokutu zaplatil a přestupek tak uznal, nárok na její vracení samozřejmě nemá,“ konstatoval Robert Kotál z pražské Dopravní akademie. Jarní měření strážníků na úsecích vyznačených přesně nespecifikovanými značkami však nehodlá nechat jen tak.

"Do konce srpna podáme jako akademie Policii ČR oznámení na neznámého pachatele pro podezření ze spáchání přestupku,“ řekl Kotál.

"Jeho podstatou bude, že mezi 1. lednem a 20. dubnem letošního roku byly u řady ulic umístěny cedule, které mohly evokovat v řidičích představu, že by se mohlo jednat o dopravní značku, což zákon vyloženě zakazuje. Máme pro to dostatek důkazů včetně videonahrávek a fotografií,“ dodal dopravní expert, který je také členem podvýboru pro dopravu hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

Městská policie Praha své stanovisko k případu Dalibora Nováka, případně dalších lidí, kteří pokutu v inkriminované době odmítli zaplatit, Právu za tři dny neposkytla.

Přitom právě případný soudní spor o vymožení pokuty by jasně ukázal, která ze stran má pravdu.

"Ten právník možná vystihl určitou právní měkkost nebo dokonce díru v zákoně. Sám bych se vůbec necítil kompetentní to rozhodnout,“ podotkl další odborník, Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.

Plzeňští strážníci v úterý měřili rychlost například v městské části Litice.

Plzeňští strážníci v městské části Litice.

FOTO: Ivan Blažek, Právo

Někde měří v celé obci

Dopravní akademie chce vzít ztečí i jiné případy sporného značení radarů v obcích a chystá i další oznámení na policii.

"Například v Prostějově se městská policie rozhodla, že měřeným úsekem bude celé město Prostějov. Za každým vjezdem do města je značka "Měřený úsek“, což je nesmysl. Navíc jsou to značky pevně zabudované do terénu, ačkoli zákon jasně ukládá, že musí jít o značku přenosnou,“ uvedl příklad Kotál.

Nový ministr dopravy Gustáv Slamečka se už nechal slyšet, že se pokusí legislativní cestou značky upozorňující na měření rychlosti v obcích úplně zrušit. To by lidem z dopravní akademie údajně nevadilo. "Osobně jsem pro co nejdůslednější kontrolu a časté měření rychlosti tam, kde je to potřeba. Městská policie při tom ale nesmí sama porušovat zákon,“ dodal Kotál.