Hlavní obsah

Češi patří mezi největší stěžovatele na světě

Právo, Lenka Hloušková

Podměrečné pivo, zkažené potraviny, nekvalitní služby cestovních kanceláří a nejasné posezónní slevy – to jsou časté letní stížnosti Čechů. V jejich podávání patříme ke světové špičce. Ukázal to mezinárodní průzkum, v němž Česko skončilo čtvrté.

Článek

Průzkum zveřejněný koncem týdne kanadským serverem CBC NEWS oslovil 23 tisíc respondentů ve 23 průmyslově vyspělých zemích. Zjišťoval jejich výhrady ke službám, s nimiž se setkávají v běžném životě.

Na jejich nízkou kvalitu si stěžoval téměř každý druhý Čech. V pořadí národů je to nejvíce ze sledovaných evropských zemí, kde činí průměr 36 procent. Našinci výrazně ovládli i střední Evropu. V Polsku a v Maďarsku měl výhrady k servisu pro zákazníky jen jeden ze čtyř.

Světový žebříček suverénně ovládli Brazilci se dvěma třetinami nespokojenců. Jejich průměrný počet v přepočtu na všech 23 zkoumaných států přitom činí 38 procent. Vůbec nejméně jich bylo v Rusku a v Japonsku.

Jsou i ostýchavci

Češi by ovšem v nově zveřejněném žebříčku stěžovatelů mohli být ještě výše. Ukázal to před několika měsíci průzkum Evropské komise, podle něhož našinci vedou žebříček národů EU v nepodaných stížnostech. Třináct procent Čechů přiznalo, že mívá pocit, že by mělo nějaké zboží nebo službu reklamovat, ale neudělá to.

Zazněly přitom výhrady k dodávkám energií, veřejné pozemní dopravě a k bankovním službám. V tom se ČR nijak nelišila od zbytku Unie.

Dotázaným vadily především vysoké a netransparentní ceny poskytovaných služeb, v případě energií a bank i případný složitý přechod ke konkurenci. Průzkum celkově ukázal, že s běžnými službami je v EU spokojeno jen šest občanů z deseti.

Pozor na pivo

Fňukání Čechů má ovšem reálné kořeny. Alespoň o tom svědčí kontroly a průzkumy úřadů či institucí dohlížejících na blaho zákazníků. Například Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v červnu zveřejnilo test padesáti restaurací v osmi městech zaměřený na podávání správné míry piva. Ukázal, že tzv. podmíráka dostanete v každém čtvrtém podniku. Nejhorší byly ty v Brně a Ostravě.

A reklamace? Ty se skoro v polovině případů ukázaly jako nejisté, navíc s hrozbou hádky s obsluhou.

Právě kvalita jídla patří k častým výhradám Čechů, které následně řeší pověřené úřady. Třeba Státní zemědělská a potravinářská inspekce zajistila loni 5878 vzorků potravin nevyhovujících předpisům. Šlo o nekvalitní ovoce a zeleninu, víno, maso a masné výrobky, čokolády a cukrovinky, mléčné výrobky a ochucovadla.

Kolik si stěžovalo lidí
PořadíStát%
1.Brazílie65
2.Mexiko56
3.Argentina49
4.–5.Česko47
Indie47
6.Španělsko46
7.Velká Británie45
8.–9.Spojené státy44
Kanada44
...
21.Turecko22
22.Rusko18
23.Japonsko17
Zdroj: Ipsos Reid survey

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám