Průzkum zveřejněný koncem týdne kanadským serverem CBC NEWS oslovil 23 tisíc respondentů ve 23 průmyslově vyspělých zemích. Zjišťoval jejich výhrady ke službám, s nimiž se setkávají v běžném životě.

Na jejich nízkou kvalitu si stěžoval téměř každý druhý Čech. V pořadí národů je to nejvíce ze sledovaných evropských zemí, kde činí průměr 36 procent. Našinci výrazně ovládli i střední Evropu. V Polsku a v Maďarsku měl výhrady k servisu pro zákazníky jen jeden ze čtyř.

Světový žebříček suverénně ovládli Brazilci se dvěma třetinami nespokojenců. Jejich průměrný počet v přepočtu na všech 23 zkoumaných států přitom činí 38 procent. Vůbec nejméně jich bylo v Rusku a v Japonsku.

Jsou i ostýchavci

Češi by ovšem v nově zveřejněném žebříčku stěžovatelů mohli být ještě výše. Ukázal to před několika měsíci průzkum Evropské komise, podle něhož našinci vedou žebříček národů EU v nepodaných stížnostech. Třináct procent Čechů přiznalo, že mívá pocit, že by mělo nějaké zboží nebo službu reklamovat, ale neudělá to.

Zazněly přitom výhrady k dodávkám energií, veřejné pozemní dopravě a k bankovním službám. V tom se ČR nijak nelišila od zbytku Unie.

Dotázaným vadily především vysoké a netransparentní ceny poskytovaných služeb, v případě energií a bank i případný složitý přechod ke konkurenci. Průzkum celkově ukázal, že s běžnými službami je v EU spokojeno jen šest občanů z deseti.

Pozor na pivo

Fňukání Čechů má ovšem reálné kořeny. Alespoň o tom svědčí kontroly a průzkumy úřadů či institucí dohlížejících na blaho zákazníků. Například Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v červnu zveřejnilo test padesáti restaurací v osmi městech zaměřený na podávání správné míry piva. Ukázal, že tzv. podmíráka dostanete v každém čtvrtém podniku. Nejhorší byly ty v Brně a Ostravě.

A reklamace? Ty se skoro v polovině případů ukázaly jako nejisté, navíc s hrozbou hádky s obsluhou.

Právě kvalita jídla patří k častým výhradám Čechů, které následně řeší pověřené úřady. Třeba Státní zemědělská a potravinářská inspekce zajistila loni 5878 vzorků potravin nevyhovujících předpisům. Šlo o nekvalitní ovoce a zeleninu, víno, maso a masné výrobky, čokolády a cukrovinky, mléčné výrobky a ochucovadla.

Kolik si stěžovalo lidí
PořadíStát%
1.
Brazílie65
2.
Mexiko
56
3.Argentina
49
4.–5.Česko
47
 Indie
47
6.
Španělsko
46
7.
Velká Británie
45
8.–9.
Spojené státy
44
 Kanada
44
...
21.
Turecko
22
22.
Rusko 18
23.
Japonsko
17
Zdroj: Ipsos Reid survey