Strojvedoucí pád mostu zaregistroval, použil rychlobrzdu, ale stačil pouze snížit rychlost vlaku ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Zcela zdemolována byla lokomotiva a první čtyři vagony. Na místě zahynulo šest lidí, další dva lidé zemřeli v nemocnicích. Při nehodě bylo zraněno 90 lidí. Celkové škody přesáhly 168 miliónů korun.

Letecký záběr místa železničního neštěstí

Letecký záběr místa železničního neštěstí  FOTO: Policie ČR

Týden po nehodě policie obvinila z trestného činu obecného ohrožení dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, která měla na starost posun konstrukce nad železnici. Vyšetřování však stále není zcela uzavřeno. Před dvěma týdny byl na místě starého mostu otevřen most nový.

Peníze půjdou na pomník a krizovému centru

Předané peníze pochází z dražby 10 fotografií Jana Zatorského, kterou pořádala pražská Leica Gallery Prague. Aukce byla součástí projektu Českých drah nazvaného My a Vy - Jedeme vlakem. Výstava velkoformátových fotografií je po Praze a Hradci Králové od čtvrtka k vidění také v prostorách hlavního nádraží v Ostravě.

Krizové centrum získalo z částky 80 tisíc korun. „Vnímám to jako projev díků a ocenění naší práce. Peníze použijeme na nákup počítačové techniky, část chceme využít na doplatek na nákup auta,“ vysvětlila Petra Ďásková, ředitelka Krizového centra. Upozornila, že neštěstí se dějí stále, jen ta nová nesmí překrýt stará neštěstí. „V současné době je naše práce spíše podpůrná. Spoluorganizujeme vzpomínkové setkání a podporujeme lidi, kteří chtějí být aktivní,“ naznačila Ďásková, co centrum pro oběti nehody dělá.

Zbylých 26 tisíc korun z dražby obrazů poputuje na účet humanitární organizace Adra, které je zřízené pro výstavbu památníku obětem studénecké tragédie. Pomyslný šek převzala Naděžda Tomčíková, která patřila mezi iniciátory stavby pomníku a zároveň byla cestující vlaku Comenius EC108.

„Pomník chceme vybudovat nejen pro pozůstalé. Chceme, aby byl viditelný a byl vidět z vlaku,“ vysvětlila s tím, že proto podporuje návrh akademického sochaře Miroslava Rybičky z Jistebníku. Tomčíková ví, že stavba pomníku přijde minimálně na 60 tisíc korun. „Tohle je základ, ale jsem ráda, že je máme.“

Pozůstalí už dostali přes 11 miliónů

České dráhy doposud na odškodném vyplatily pozůstalým po obětech a zraněným cestujícím 7 604 247 korun. Až soud určí viníky tragédie, budou po nich České dráhy tuto částku vymáhat soudně.

„Odškodněno bylo 93 osob. Uvedená částka odškodnění obsahuje bolestné, náklady léčení, náhrady mzdy, věcné a finanční škody a v neposlední řadě náhrady pozůstalým,“ upřesnila regionální mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová. Odškodněni byli podle ní příbuzní jen sedmi obětí. „V případě poslední, polské, oběti tragédie jedná stále pojišťovna s advokátní kanceláří v Polsku,“ naznačila.

Šubová upozornila, že částka za odškodné ale určitě není konečná. „Teprve nyní po roce se mohou o náhradu škody hlásit lidé, kteří mají kvůli nehodě trvalé následky. A to fyzické i psychické,“ vysvětlila mluvčí.

Firma ODS - Dopravní stavby Ostravy vyplatila pozůstalým a zraněným lidem částku ve výši 3 280 000 korun. Nejde o odškodné ve smyslu občanského zákoníku, ale o sociální výpomoc. „Zřídili jsme telefonní linku, kam se mohli lidé se svým nárokem ozvat. Všem, kteří se ozvali, jsme peníze vyplatili. Výjimkou je jedna rodina z Polska, kterou jsme kontaktovali přes konzulát. Tato rodina si ale peníze odmítá převzít, vůbec se nám neozvala,“ řekl mluvčí firmy Jindřich Vaněk s tím, že pozůstalí mají nárok na finanční příspěvek 250 tisíc korun, podmínkou je ale předložení kopie úmrtního listu.

Částku ve výši zhruba 300 tisíc korun vyplatila také firma Bögl a Krýsl, která na mostu pracovala jako subdodavatel a jejíž dva inženýři jsou zatím jedinými obviněnými. Další částku chce firma rozdělit později. „ODS-Dopravní stavby Ostrava firmě dosud nezaplatily 1,5 miliónu za práci na rekonstrukci mostu a vůbec s ní nekomunikují. Až dluh zaplatí, celou částku rozdělíme mezi pozůstalé a zraněné,“ uvedl právní zástupce Bögl a Krýsl Radek Ondruš.