„Tři auta má každý ministr. Pokud se to zákonodárcům zdá nepřiměřené, tak ať to omezí zákonem,“ řekl nedávno exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). V sousedním Německu přitom nyní vyvolala skandál německá ministryně zdravotnictví Ulla Schmidtová (SPD), která na dovolené ve Španělsku užívala služební auto s řidičem. Navíc jí byl vůz ukraden.[celá zpráva]

Podle zákona, který upravuje požitky ústavních činitelů, mají prezident republiky, vedení parlamentních komor, členové vlády nebo třeba šéf Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) nárok na nepřetržité užívání služebního auta s řidičem k výkonu funkce, k osobní dispozici a k umožnění styku s rodinou. A nakonec mají pro stejné případy i takzvaně referentský vůz bez řidiče.

Jinak řečeno, členové vlády a předsedové Sněmovny i Senátu mají k dispozici po třech autech. Nedávno na to upozornil prezident NKÚ František Dohnal, když se hájil ve vlastním skandálu kolem využívání luxusního bytu a tří drahých vozů.

Řídí si octavie

Místopředsedové obou parlamentních komor využívají vůz s řidičem plus služební octavii, kterou si sami řídí.

Zákon navíc nerozlišuje, zda třeba ministr či člen vedení Sněmovny a Senátu jede na volební mítink své strany či za rodinou nebo na služební cestu.

To, že ministři mohou disponovat třemi automobily, potvrdil včera Právu i bývalý šéf resortu práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach (ČSSD). Dva vozy s řidičem se podle něj používají proto, aby se řidiči mohli v práci střídat. Třetí, bez řidiče, je pro osobní potřebu.
Škromach uvedl, že na rozdíl od německé ministryně nikdy nevyužil vůz s řidičem k cestám na dovolenou. „To určitě ne. Ale nebylo by to protizákonné,“ upozornil.

Dodal, že jde podle jeho názoru vždy o věc morálky toho kterého politika, zda by v autě s řidičem vyrazil na dovolenou, například k moři.

Pokud jde o změnu zákona, který umožňuje politikům využívat tři auta, bylo by podle Škromacha na zvážení, zda by to bylo účelné nebo ne. Exministr podle svých slov využil auto s řidičem maximálně při služební cestě do Vídně, jinak se pohyboval jen v rámci ČR. „Považuji za zvláštní využít vůz při cestě přes půlku Evropy,“ komentoval počin německé ministryně.

„Třetí auto je k osobní dispozici, většinou je to Škoda Octavia,“ doplnil exministr s tím, že jej používal o víkendech, a to výhradně v situaci, kdy cestoval za rodinou. A to proto, aby nemusel zatěžovat řidiče, který by jinak musel vyrazit se „svým autem“.

Škromach dodal, že využití „osobního“ vozu bylo v jeho případě vzhledem k pracovnímu vytížení minimální.

Měnit zákon? Nepraktické

Také exministr vnitra Ivan Langer (ODS) Právu řekl, že k dovolené státem placený vůz nevyužíval. „Ne. Vždy když jsem jel na dovolenou, tak jsem oznámil ochrance čas odletu a příletu. Tím jsem jim, pravda, vždy trošku zamotal hlavu,“ sdělil.

Ministr vnitra, stejně jako třeba prezident, premiér, ministr obrany či spravedlnosti, má ze zákona ochranku. Langer míní, že v pořádku je využívat vůz pro možnost styku s rodinou, ale „určitě to nepatří na dovolenou“. Takové využití označil za ztrátu soudnosti.

Langerův předchůdce ve funkci šéfa vnitra František Bublan (ČSSD) prozradil, že absolvoval pouze jednu krátkou dovolenou na Slovensku, na kterou jej ochranka doprovázela. Jestliže by si mohl vybrat, dal by podle svých slov přednost volnu v soukromí, bez doprovodu.

Pokud se jedná o změnu zákona, není jejím příznivcem, nechal by nadále na volbě konkrétního ministra, zda služební vůz využije i třeba k dovolenkovým účelům.
Bývalý ministr dopravy Petr Bendl (ODS) též Právu sdělil, že služebním autem na dovolenou nejezdil. „Hrozně rád řídím, takže by mě to v životě nenapadlo,“ prohlásil. „Myslím, že je to především věc morálky. Každý si musí rozmyslet, zda něco takového udělá,“ komentoval to.

Pokud jde o případnou změnu příslušného zákona, například tak, aby bylo využití aut více kontrolováno, Bendl se domnívá, že kontrola ministrových jízd by byla problematická. Není podle něj jasné, kdo by takovou činnost vykonával, navíc by to podle něj vedlo jen ke zvýšení byrokracie.