Výzva se pouští do přílišného zaměření ČSSD na marketing, obchodování při sestavování kandidátek do Sněmovny a požaduje dodržování demokratických pravidel řízení strany. Věnuje se i kroku ČSSD v podobě svržení vlády Mirka Topolánka (ODS).

Vyšehradská výzva, kterou má Právo k dispozici, má podtitul „Jsme politická strana – ne obchodní společnost“. Manifest nese název podle místa vzniku, zrodil se po červnových eurovolbách.

Podle signatářů ČSSD po výrazném vítězství v krajských a senátních volbách na podzim 2008 propadla nezasloužené euforii. „Vyhráli jsme víc velkými chybami soupeře než převahou vlastních idejí. To se ostatně ukázalo hned v evropských volbách,“ uvádí se ve výzvě.

Reklamní agentury nesmějí mít hlavní slovo

Tvrdá kritika je zaměřena především na přílišné využívání marketingu v ČSSD.
„Často jsme i v naší straně přesvědčováni a utvrzováni v názoru, že ČSSD je obchodní společnost, o jejímž úspěchu na trhu voličských hlasů rozhoduje víc marketingová studie reklamní agentury než to, oč soc. dem. usiluje,“ píše se ve Vyšehradské výzvě.

„Volebnímu klání velí reklamní agentury, stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogérií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata,“ uvádí se v textu.

„Přečetl jsem výzvu velmi podrobně. Je tam v zásadě to, o čem jsem diskutoval na intranetu ČSSD. PR agentura nemůže mít hlavní slovo v politice. S výzvou plně souhlasím jako s vnitřní diskusí v ČSSD,“ řekl Právu děčínský soc. dem. Jaroslav Foldyna.

Nevšimli si, že se změnil cíl

Volební manažeři kampaně pro eurovolby podle výzvy vsadili na stejnou taktiku jako při krajských volbách: „Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim. Tehdy měla soc. dem. před sebou jasný, konkrétní terč kritiky: asociální vládu v čele s Topolánkem, Langrem, Julínkem atd.“

Sociální demokracie podle signatářů bojovala proti vládě, která už neexistovala. „A tak jsme útočili na bývalého premiéra, bývalého ministra vnitra… Nebýt těch bývalých, sociální demokracie neměla o čem vést kampaň. V evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat.“

Primárky se zvrhly

Výzva obsahuje také nesouhlas s průběhem sestavování kandidátek pro sněmovní volby. „Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků,“ píše se v ní.

Závěrem se signatáři obracejí na členy ČSSD s apelem: „Jděme do třetích voleb s tématy hodnými naší politické strany, a nejen s marketingovými hesly. Neobchodujme s ideály soc. dem., ztrácíme důvěru lidí. Dodržujme demokratická pravidla řízení ČSSD. Važme si dlouhodobé práce věrných členů soc. dem., kteří nepřišli jen za kariérou.“

Podle Šplíchala, který byl na pražské kandidátce pro říjnové volby odsunut na nevolitelné místo, jde o výzvu k vnitrostranické diskusi. Nyní by se podle něj měli k výzvě vyjádřit členové ČSSD. Zaslána byla také Lidovému domu. „Oficiální reakci neznám,“ dodal Šplíchal.

Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka na dotaz Práva, co na výzvu říká, reagoval: „Zatím jsem výzvu v originále nečetl, nicméně to pokládám za běžnou součást vnitrostranické debaty. Jenom si nejsem jistý, zda by pro tuto vnitrostranickou debatu nebyl lepší čas až po mimořádných volbách do Sněmovny.“