Vláda dokument přijala v podobě, která nepředstavuje "žádné fatální rozhodnutí, co kde bude reálně postaveno", řekl premiér Fischer. Předseda vlády také dodal, že toto rozhodnutí nebude blokovat následovníky tohoto kabinetu, což podle Fischera odpovídá mandátu jeho vlády.

Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška řekl, že dokument nerozhoduje o konkrétních stavbách, ale pouze zachovává možnost konkrétní stavby na určitém území postavit. "Zajišťuje ochranu daného území," dodal Vondruška. Jeho slova potvrdil i ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský.

Dálnice, letiště a elektrárna

Dokument se tak týká například výstavby dálnice D11 z Hradce Králové ve směru na Jaroměř nebo dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Zahrnuje také záměr výstavby paralelní vzletové a přistávací dráhy na letišti Praha-Ruzyně. Materiál počítá také s možným rozšířením výroby elektřiny v jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany.

Ministři už měli materiál na stole koncem června, jeho projednávání však přerušili kvůli údajným rozporům, které návrh obsahoval. Ministr životního prostředí Ladislav Miko přiznal, že jednání probíhala posledních 14 dní.

Ekologové koncepci kritizují

Navrženou politiku územního rozvoje dlouhodobě kritizují některá ekologická sdružení a obce. Schválení návrhu by prý dalo zelenou výstavbě údajně kontroverzních staveb bez možnosti pozdějších změn. Sdružení, jako je například Ekologický právní servis, požadují odložení a dopracování dokumentu. MMR ale již dříve vyjádřilo s kritikou nesouhlas.

Dokument je nástrojem územního plánování na celostátní úrovni. Týká se i preventivní ochrany území a obyvatelstva před povodněmi. Politika územního rozvoje by měla být nástrojem pro koordinaci územního plánování krajů a obcí, chce také propojovat koncepce a činnost ministerstev a správních úřadů. Má významný vliv na územní plány krajů i obcí, kterým například ukládá řešit negativní dopady stěhování obyvatel na okraje měst nebo znovu využívat opuštěné areály a plochy.