Pokutu údajně obsahuje materiál, který bude v pondělí projednávat vláda. Ministři se dokumentem zabývali již na posledním zasedání, ačkoliv v oficiálním programu tento bod chyběl, a zatím jej neschválili. Pokuta je prý výsledkem analýz expertů, například z řad cenových odhadců.

"Ano, touto záležitostí se má v pondělí zabývat vláda," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Do doby než budou známy výsledky schůze kabinetu, však věc odmítl blíže komentovat. Nevyjádřil se ani k výši pokuty.

O jaké vady a nedodělky jde, není zatím jasné. Spouštění mýtného systému na přelomu let 2006 a 2007 provázela řada komplikací a dlouho nebylo jasné, zda ostrý provoz začne v plánovaném termínu 1. ledna 2007. Chyběly například elektrické přípojky k mýtným bránám, brány proto provizorně poháněly naftové agregáty.

Kapsch má smlouvu do roku 2017

Původně stát uzavřel s Kapschem smlouvu na výstavbu systému na 900 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 1100 kilometrech silnic první třídy. Smlouva trvá do roku 2017, celková hodnota zakázky je 22 miliard včetně plateb za správu systému a služby.

Původní smlouva se však několikrát měnila pomocí dodatků. Délka zpoplatněných silnic první třídy se například zkrátila na zhruba 200 kilometrů, jako náhradu Kapsch pro stát postaví mýtný systém na všech budoucích dálnicích ve stejné délce, o kterou firma přišla na "jedničkách".