Provozujete řadu zorbingových drah v Česku. Jak si vysvětlujete čtvrteční tragédii na Třinecku, kdy zemřel jeden člověk a druhý byl těžce zraněn?

Absolutně ji nechápu. Provozovatel atrakce musel selhat při zajištění bezpečnosti. A to je první věc, na niž musí myslet. Nechtěl jsem ani věřit, že by někoho napadlo brzdit kouli uprostřed kopce jednou sítí, která se může protrhnout. Spíš jsem si myslel, že někdo koupil nekvalitní kouli a při poruše lanka si zákazník zlomil vaz.

Viděl jste někdy tuto dráhu?

Ne, musí být nová. Nevím, kdo a jak ji stavěl a jaké vybavení používal. Jisté je, že jestli koule prorazila bezpečnostní síť a jela dalších tři sta metrů, selhal provozovatel. Takhle dráha stát nesmí. Pokud ji vybudoval na svahu, kde může koule jet dál, musí mít dvojí až trojí jištění jejího dojezdu. Ten, kdo postavil dráhu na Třinecku, o zorbingu moc nevěděl.

Koule se zastavila až o stromy pod loukou.

Koule se zastavila až o stromy pod loukou. FOTO: ZZS Moravskoslezského kraje

Dá se valící se koule zastavit?

Ne. Proto musí být to jištění. Spočítejte si, že samotná koule má od sedmdesáti do devadesáti kilo. Dále je tu váha posádky, v průměru dvakrát osmdesát kilo. To už se blížíte ke třem stovkám kilo. Když jede koule ze svahu tři sta metrů, rána do jakékoli překážky je velká.

Jsou tedy některé dráhy v Česku pro zorbing nebezpečné?

Událost na tenhle zážitek vrhá špatné světlo, ale já mohu odpřisáhnout, že devadesát devět procent drah, které jsem viděl, je naprosto bezpečných. Naše dráhy mají třeba koryta, která vedou koule tam, kam chceme. Nemají možnost ujet ani doprava, ani doleva. Zastavování řešíme dojezdem na rovnou plochu. Jedna z nich třeba končí na fotbalovém hřišti dlouhém sto metrů. K zastavení stačí dvacet metrů.

Na co si mají dát zákazníci pozor?

Jak jsem řekl, na to, kam koule dojíždějí. Tvrdí-li vám někdo, že je zastaví ve svahu, který má sklon dvanáct procent a víc, jděte pryč. Problém může být i s nekvalitními koulemi z Asie a z Polska, kde se trhají vnitřní lanka. Koupíte je za sedmdesát tisíc, ty nejlepší kusy pak stojí půl miliónu. Další problém může být s nářadím, které neslouží pro jízdu z kopce, ale jen k běhání po rovině. Ale ani jejich použití zákazníka s největší pravděpodobností nezranilo.

Co se stane, když se koule propíchne?

Nic. Je nafouknutá vzduchem a chrání účastníky stejně jako airbag. Při propíchnutí se začne pomalu vypouštět. Je dost času, aby bezpečně zastavila a posádka z ní v klidu vystoupila.

Je nějaké omezení pro zájemce o zorbování?

Určité problémy by mohli mít lidé, kteří nemají v pořádku srdíčko. Neznám ovšem nikoho, komu by se udělalo v kouli nevolno. Dost zájemců se také bojí, že se pozvrací, ale ani to se nestává.

Kolik u vás stojí jedna jízda?

Jedna osoba platí sedm set korun, dvě dohromady tisíc. Cena klesá podle počtu jízd. To máte jako s jízdou na vleku. Když jedete jednou, platíte více, než když si pak koupíte permanentku. Zájem o sport je jinak v Česku obrovský. Jen my na našich drahách za týden svezeme sto lidí. Další zájemce odmění jízdou zaměstnavatelé. Nejde o zábavu pro úzkou skupinu lidí, ale o sport pro desítky tisíc lidí.