Rada hlavního města bude o rekonstrukci celého náměstí jednat do měsíce, podle Béma práce začnou příští rok.

Velmi diskutovaným tématem je návrat tramvají. "Jsme připraveni k zavedení tramvajové trati jako přinejmenším alternativního krizového řešení v okamžiku, kdy dojde k nějakému karambolu v ulici Ječná, aby nebyla paralyzovaná městská doprava," řekl Bém. V názoru, zda na náměstí vrátit pravidelnou tramvajovou linku, jsou podle primátora odborníci a politici rozděleni půl na půl.

Oprava Václavského náměstí s sebou přinese i řadu dalších výrazných změn. Automobily budou parkovat pod zemí nebo ve vnitroblocích domů, vysázena bude nová zeleň a změní se architektonické pojetí celého náměstí. Nové například budou vstupy do metra, změní se i stánky s klobásami. "Není pravdou, že by stánky z Václavského náměstí zmizely, mají svoji tradici," podotkl primátor. Dodal ale, že jich bude méně a postaveny budou v jednotném architektonickém stylu.

Magistrála půjde pod zem za dva roky

S opravou Václavského náměstí chce magistrát začít příští rok, rekonstrukce by mohla skončit v roce 2011. Tím ale pravděpodobně velké změny pro Václavské náměstí neskončí. Ve stejném roce chce hlavní město začít s budováním tunelů, které zavedou magistrálu u Národního muzea pod zem. Náměstí by se tak opět spojilo s Vinohrady.

Začátek prací je podle Béma závislý na dokončení severozápadní části městského okruhu, která má stanovený termín na polovinu roku 2011. Pokud by byla magistrála omezena dříve, hrozil by Praze dopravní kolaps. Většinu stavby by měl zaplatit stát, podle ministerstva dopravy by celkové náklady mohly být asi osm miliard korun.

Hlavní náklady na stavbu by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury. Ministerstvo kultury bude financovat vybudování tunelu mezi muzeem a budovou bývalého federálního shromáždění. Magistrála v tunelech bude mít pouze dva jízdní pruhy.

Praha má zatím podle Béma na úpravy Václavského náměstí připraveno 1,7 miliardy korun. Z peněz zaplatí zavedení tramvajové trati, propojení Václavského náměstí s Vinohrady přes Vinohradskou třídu a některé náklady na samotné budování tunelů. Celkové náklady ale budou podle Béma vyšší.