Trasa A se podle předchozích informací měla začít prodlužovat letos v prosinci. "Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Prodloužení je rozděleno do tří etap. Celkem by mělo být vybudováno 12,9 kilometru trasy. První část bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek bude zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Bez schválení by Praha přišla o příspěvek z EU

Schválení financí na stavbu provázely i polemiky. Opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ) s prodloužením trasy A nesouhlasí. "Praha 6 je zatížena auty, to ale tento projekt neřeší," řekla Kolínská. Podle ní je důležitější postavit urychleně metro D do Písnice. Potřebu dopravně obsloužit Motol by vyřešila prodloužením metra B nebo novou tramvajovou tratí.

Náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK-ED) oproti tomu zdůraznila, že pokud by zastupitelé peníze na dostavbu metra neuvolnili, hlavní město by přišlo o prostředky z evropských fondů. Uvedla také, že prodloužení metra do Motola má dlouhodobou podporu. "Prodloužení na Ruzyň bude ještě předmětem diskuze," dodala.

Komunistický zastupitel Petr Zajíček naopak prodloužení trasy A do Motola podpořil, vyslovil se ale proti jeho dalšímu pokračování na letiště do Ruzyně. Pokud podle něj bude postavena plánovaná rychlodráha z Prahy do Kladna, která má vést kolem letiště, metro bude zbytečné.

Déčko nejdříve za dva roky

Dalším plánovaným rozšířením pražského metra je trasa D, která by měla odlehčit dlouhodobě nejvytíženější lince C. Ta tvoří spojnici mezi severem a jihem metropole. "Déčko" by se podle posledních informací z pražského magistrátu mohlo začít stavět za dva roky. Prozatím však není vyjasněna otázka financování projektu. Dopravní podnik by chtěl, aby se na financování podílel i soukromý sektor. [celá zpráva]

:. FOTO: ti, Právo

Trasa by měla vést z Písnice přes Krč, Pankrác, náměstí Míru až na Hlavní nádraží. Jejím vybudováním by se částečně vyřešil problém, který by nastal v případě zásadnější rekonstrukce Nuselského mostu, jehož tubusem projíždějí vlaky na lince C.