Jen příští tři roky, kdy bude platit řada restriktivních opatření dotýkajících se většiny občanů, přijdou podle návrhu státního rozpočtu auta politických špiček i vysokých úředníků na stamilióny.

"Obměna vozového parku je kontinuální proces a je na správci rozpočtové kapitoly, aby stanovil, kde šetřit a kde výdaje zvyšovat," řekl Právu ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD). Připustil, že do obnovy vozového parku nemůže resortům mluvit, nicméně doufá, že se budou vyměňovat jen stará auta za nová, a to české výroby.

Podobně se vyjádřil také premiér Vladimír Špidla, který dodal, že výměnu svých vozů Audi 8 neplánuje. Tato auta ale nepatří Úřadu vlády, nýbrž ochranné službě policie, která má na starosti dopravu a bezpečnost nejvyšších ústavních činitelů.

České vozy v menšině

Do nového auta Škoda Superb z ojetého superbu přesedne vicepremiér Petr Mareš (US-DEU). Jak řekl Právu, mezi Úřadem vlády a mladoboleslavskou automobilkou existuje dohoda, na jejímž základě by se měl vozový park obměňovat každý rok a to se slevou. Podle návrhu rozpočtu by obměna aut měla Úřad vlády stát 3,3 miliónu korun. Ve srovnání s jinými resorty jde o částku nejnižší.

Např. vozový park Sněmovny má příští rok přijít na 12 miliónů korun, v dalších dvou letech to bude po osmi miliónech korun. Senát chce v příštích třech letech utratit za nová auta přes dvacet miliónů. Předsedové a místopředsedové Sněmovny přitom používají zhruba rok luxusní BMW řady 7, které na základě dohody mohou rovněž v pravidelných intervalech měnit. Funkcionáři výborů, klubů a delegací jezdí v pět let starých octaviích, jež se postupně vyměňují. Senátní funkcionáři jezdí ve stejných značkách aut.

Jednu z největších položek po stavebních pracech tvoří výměna aut také na ministerstvu zahraničních věcí. Příští rok by měla stát víc než 40 miliónů korun, během příštích tří let se pak tato částka přesáhne 130 miliónů. V tomto případě jde i o auta velvyslanců.

"Nezdá se mi to přemrštěné, protože potřebujeme obnovit vozový park, který máme obrovský," řekl Právu šéf české diplomacie Cyril Svoboda (KDU-ČSL). Rovněž jeho úřad má - jak řekl - dohodu s firmami o pravidelné obnově vozů mercedes a BMW po najetí určitého počtu kilometrů.

Celníků ubyde, vozů nikoli

Podle návrhu státního rozpočtu na rok 2004 chtějí v následujících třech letech pořídit nová auta také třeba ministerstvo průmyslu a obchodu (za zhruba 15 miliónů), ministerstvo životního prostředí (přes 13 mil.), telekomunikační úřad (10 mil.) a zeměměřický a katastrální úřad (víc než 8 mil), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (9,5 mil.).

Ačkoli celní správa má po vstupu ČR do EU výrazně zeštíhlet, na příští roky si nárokuje téměř čtyřicet miliónů na obnovu vozového parku. Sobotkovi se nezdá, že by šlo o přemrštěnou částku. "Z celní správy skutečně odejde v příštích letech 2400 celníků. Bude ale i do budoucna plnit významné úkoly. Přebírá správu spotřebních daní, bude spravovat cla v rámci systému EU, předpokládáme, že převezme i další kompetence od finančních úřadů. Počítáme i s tím, že bude ministerstvu dopravy pomáhat při vážení kamionů," obhajoval Sobotka položku v rozpočtu celníků.

Podle šéfa rozpočtového výboru Miroslava Kalouska (KDU-ČSL) je takový postoj šéfů normální. "Je odpovědností šéfa každého úřadu, zda nejsou vyhazovány peníze zbytečně. Samozřejmě, že každý trvá na tom, že nejsou, ale podle mě platí pravidlo, že v žádné rozpočtové organizaci nikde na světě nejsou peníze využívány plně efektivně. Takže i tady by bylo možné nalézt určité úspory," řekl Právu. Dodal však, že ho peníze vynaložené na auta děsí mnohem méně, než počet úředníků, kteří v nich jezdí.

Návrh rozpočtu naznačuje, že je jen málo institucí, které by s nákupem nových aut příští rok nepočítaly. Patří mezi ně např. ministerstvo školství či kultury, ale i prezidentská kancelář.

Ta však míní vozový park obměnit ještě do konce letošního roku. Jak řekl Právu šéf tiskového odboru Hradu Petr Hájek, vypsala kancelář výběrové řízení, do kterého se přihlásilo několik zájemců. Prezident, stejně jako premiér jezdí nyní Audi 8, které patří policii a tak obměna jejich automobilů je věcí vnitra a ne jejich úřadů. "Do toho my nezasahujeme," řekl Právu Hájek. Prezidentova manželka Livia používá luxusní Mercedes S-320, v němž předtím jezdila Dagmar Havlová.

Ještě v květnu ale Klausův tajemník Ladislav Jakl tvrdil, že prezident chce v případě nových aut dát přednost škodovkám. Jakl tehdy také prohlásil, že se žádná hromadná obměna vozového parku na Hradě nechystá.