Dřívější norma totiž určovala všem nájezdům stejnou délku 120 metrů, podle nové normy se ale každý nájezd musí vypočítat zvlášť podle podmínek na konkrétním úseku. Výsledek?

Konkrétně na nejstarší české dálnici D 1, jejíž první úsek byl zprovozněn už v roce 1971, tedy téměř před 40 lety, jsou podle nyní platného vzorce některé nájezdy až o půlku kratší, než odpovídá současným požadavkům. Některé jsou tak krátké, že v běžném provozu musí vjíždějící řidič riskovat delší cestu po odstavném pruhu, aby se zařadil do provozu.

Řidiče na to ale nikdo a nic neupozorňuje. Při stále se zvyšující se rychlosti projíždějících aut, kterou chtějí někteří poslanci ještě zvýšit, jde o úseky, z kterých se může radovat jen smrt.

Ředitelství silnic a dálnic počet takových nevyhovujících nájezdů neeviduje, ale připouští, že je jich hodně. A to nejen na D 1.

Problémy i na rychlostních silnicích

„Stejně jako na této dálnici je problém i na rychlostních silnicích, například na tzv. strakonické R 4 mezi Prahou a Příbramí,“ připustila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková s tím, že zde je nevhodný snad každý druhý nájezd. Podle ní se ale nevyhovující nájezdy na staré úseky dálnic a další připojovací pruhy u jiných silnic rozšíření hned tak nedočkají.

Předpokládaný výpadek financí v rádu až desítek miliard ohrožuje plánovanou výstavbu nových úseků, natož rekonstrukci. „Letos o žádné takové rekonstrukci nevím. Řešíme to dočasně značením a upozorněním pro řidiče,“ dodala Vápeníková.

Na kritické dálnici D 1, kde jsou nehody na denním pořádku, ale žádná značka, která by varovala řidiče, že nebude mít mnoho místa na připojení k dálnici, nainstalovaná není.

Sami dopravní policisté neoficiálně potvrzují, že nevyhovujících připojovacích pruhů je hodně. „Určitě je krátký nájezd na 29. kilometru u Hvězdonic ve směru na Brno a další dva nájezdy na 33. kilometru u Ostředku a na 41. kilometru u Šternova asi taky nejsou úplně v pořádku. Ale že by tam byly nějaké varovné cedule, to nevím,“ řekl policista. Ani o nich nemůže vědět, u nájezdů jsou jen klasické značky Dej přednost v jízdě.

„Žádná značka tohoto druhu ani neexistuje, takže je tam nemůže nikdo dát,“ podotkla mluvčí středočeské policie Soňa Budská.

„Jezdím tudy pravidelně a většinou ještě dobrých sto metrů jedu po odstavném pásu, než se zařadím. Jinak bych musel zůstat stát a vjíždět jako ze stopky, což vzhledem k zatáčce před nájezdem je značné riziko,“ popsal svou zkušenost s nájezdem na 29. kilometru jeden z řidičů z nedaleké obce Vranov.

Další jsou na Vysočině

Největší nebezpečí v okolí dálničních nájezdů číhá na řidiče jedoucí po D 1 přes Vysočinu u Větrného Jeníkova a u Jihlavy. Podle policistů se jedná o 104. a 112. kilometr ve směru na Brno a problémem je stavební řešení. V obou případech totiž najíždějící auta tzv.„vplouvají“ přímo do provozu, protože zde chybí připojovací pruh. Větším průšvihům tu pomáhá předcházet relativně dobrý výhled, který umožňuje řidičům jedoucím po dálnici spatřit najíždějící vozidlo s dostatečným předstihem.

„Řidiči dbalí dopravních předpisů zde problém nemají, protože je to dobře označené. Ale k nehodám tu dochází,“ přiznal operační důstojník na dotaz Práva. Jak doplnil, dodatečné rozšíření je však v těchto místech těžko uskutečnitelné.

Dalším místem, které má v daném úseku potíž s normou, je výjezd z odpočívadla na 137,1 kilometru D 1 ve směru na Prahu u Stránecké Zhoře. „Tam je připojovací pruh příliš krátký. Ale poté, co se v úseku snížila rychlost, problémy s dopravními nehodami ustaly,“ konstatoval dispečer dálniční správy a údržby.

Rizikové nájezdy u Brna

Zatímco na dálnici D 2 ve směru z Brna na Bratislavu jsou všechny připojovací dálniční pruhy vyhovující, mnohem horší je situace na D 1 v těsném sousedství Brna. Zde jsou dokonce tři nejrizikovější místa, která jsou častým místem dopravních nehod.

I z tohoto důvodu jsou téměř neustále pod dohledem dopravní policie. Jedná se o připojovací vozovky na sjezdu z Vídeňské ulice (ze silnice od Mikulova) ve směru na Olomouc, na stejném místě je to pak připojení na dálnici z Brna ve směru na Prahu a pak také na křížení z D 2 na D 1 a to v obou směrech.– na Prahu i na Olomouc.

Naděje, že dojde brzy k nápravě, je však mizivá. „Financí na to není mnoho. Vloni se upravil nájezd u Devíti křížů na dálnici D 1 mezi Prahou a Brnem, kde to bylo nebezpečné,“ sdělila mluvčí ŘSD Vápeníková. S opravou se ale začalo až potom, kdy zde při vjezdu na dálnici havaroval slovenský autobus. V jeho troskách přišli o život dva lidé.