"Tak to je osvědčená taktika, která se tady opakuje. Sociální demokraté si uvědomují, že mají spíše voliče ze skupiny levicového středu se středním a nižším vzděláním, pro které jsou ty celebrity poměrně silným lákadlem. Má je to v očích veřejnosti zlidštit a zároveň jim to má udržet silné sympatie, aby se ČSSD tady mohla prezentovat jako strana úspěšných, významných, populárních tváří,“ sdělil Novinkám politolog Jan Kubáček.

Podle něj je to u ČSSD osvědčená marketingová taktika, o níž se ve straně až na výjimky nediskutuje.

Kateřina Brožová na mítinku ČSSD s Pavlem Vítkem

:. Před podzimními volbami vystupovala Kateřina Brožová na mítincích ČSSD. Na snímku s Pavlem Vítkem. FOTO: Petr Horník, Právo

Trik na voliče

Politolog Zdeněk Zbořil ovšem nastínil další vývoj v případě, že celebrity v rámci předpokladů ve volbách uspějí. Mohlo by se stát, že oblíbenci nakonec do parlamentních funkcí nenastoupí nebo že se jich vzdají, a poslaneckých křesel se ujmou méně výrazní lidé z nižších řad kandidátky.

"Je to prostě trik na voliče. Já si nemohu pomoci, podle mě to neodpovídá standardům svobodné soutěže politických stran. Svědčí to o určitém poklesu politické kultury u nás,“ uvedl Zbořil.

Své tvrzení opřel politolog o příklad z loňských krajských voleb, kdy kandidát na hejtmana a bývalý boxer Jaroslav Foldyna ve stejném kraji získal nejvíce preferenčních hlasů, ale straníci ho nakonec z pozice vyšachovali.

Hokejista Jiří Šlégr na konferenci ČSSD v Pardubicích

:. Hokejista Jiří Šlégr na konferenci ČSSD v Pardubicích FOTO: Milan Malíček, Právo

"Ono to může přinést volební úspěch, v tom je ten paradox,“ dodal Zbořil.

V případě Ústeckého kraje by celebrity zaručily znovuzvolení do Sněmovny předpokládanému lídrovi kandidátky a šéfovi ČSSD Jiřímu Paroubkovi.

Riskantní tah

Celebrity na kandidátce mají nepochybně za úkol získat přízeň voličů, ale se Šlégrem a Brožovou by mohla ČSSD narazit, domnívá se další politolog Miroslav Mareš.

"V několika případech se ukázalo, že to funguje u osobností intelektuálnějších, ale tady si myslím, že se Šlégrem a Brožovou je to poněkud riskantní tah, oni jsou sice populární, ale nemají takovou tu úctu jako někteří jiní,“ vysvětlil Mareš. 

Mareš však nepředpokládá, že by dvě nebo tři populární osobnosti mohly výrazněji ovlivnit výsledky voleb, stranu by podle něj mohly celebrity podobného typu spíše oslabit.

Vzpoura letitých straníků se nečeká

Připustil také, že jejich kandidatura může vzbudit menší rozpory ve straně. "Určitě někteří mohou namítat, že zasloužilí straníci tam nejsou a takové celebrity toho bulvárního světa ano, ale ti řadoví členové ČSSD se nedokážou tomu centru postavit,“ dodal Mareš. 

Podle Zbořila však tato situace může mít mnohem vážnější charakter. "To je to, co vnáší to hlavní napětí. Ti lidé, kteří pracují v nejmenších buňkách politické strany a jdou postupně za kariérou, těm se najednou říká, na vás kašleme, my tady mámě někoho populárnějšího, atraktivnějšího, hezčího. Tak vy tady opět vybírejte ty stranické příspěvky,“ naznačil možné dopady zařazení populárních osobností na kandidátky do Sněmovny.

Zbořil mimochodem také připomněl, že nepříznivé zkušenosti s podobnou praxí měla i KSČ. "Jiřina Švorcová se jako půvabná mladá herečka dostala do Ústředního výboru někdy v roce 1976 se záměrem ukazovat tu tvář, ale nepočítalo se s její politickou činností, což mohlo pak v té straně vyvolat jakési vnitřní napětí,“ podotkl Zbořil.