Premiér v demisi Mirek Topolánek a lídr kandidátky ODS Jan Zahradil v pondělí vyrukovali se svým programem pro eurovolby. V rámci hlavní náplně by měli usměrňovat EU "k volnějšímu uskupení, které by využívalo výhod silné Evropy v případech všeobecně výhodné shody členů. Současně by umožňovalo volit specifický národní přístup, pokud to bude pro Českou republiku výhodnější“. 

EU by měla podle programu ODS postupovat jednotně v oblasti bezpečnosti nebo zajištění energetiky, zato daňový a sociální systém by měl být čistě národní záležitostí.

Stěžejním heslem kampaně bude "Řešení místo strašení“. ODS tím nabízí odpovědná řešení v době krize namísto strašení a populismu, z něhož často viní svého rivala ČSSD.

"České rodiny a důchodci potřebují řešení sociálních problémů místo jistoty sociálních problémů, česká ekonomika potřebuje řešení energetické bezpečnosti místo jistoty energetické závislosti a Evropa v krizi potřebuje řešení místo strašení," řekl Topolánek na tiskové konferenci.

Premiér Mirek Topolánek s Janem Zahradilem (vlevo)

Premiér Mirek Topolánek s Janem Zahradilem (vlevo)
FOTO: Michaela Říhová, Bez zdroje

ODS staví na zlepšování podmínek pro podnikatele a příležitostí na mezinárodním trhu práce, zachování pracovních míst, spravedlivém sociálním systému, renesanci jaderné energetiky a výzkumu alternativních zdrojů. Chtějí se ale také zasadit o zjednodušení pravidel pro rozdělování evropských fondů a rozšíření jeho možností.

Křesťanští demokraté půjdou mezi lidi

Lidovci se žlutými triky a nápisem "Zvol své evropské hvězdy“ zamíří do všech koutů republiky, aby přímou komunikací s lidmi uvedli své priority v EP.

"Jako bratři a sestry v triku chceme být lidem nablízku, aby jim nebyla Evropská unie vzdálená,“ řekl místopředseda strany Roman Línek při oficiálním zahájení kampaně na pražském Petříně.

Lidovci odmítli negativní kampaně, místo toho budou proklamovat zkušenosti svých kandidátů, které povede Jan Březina a Zuzana Roithová, návrhy na řešení krize, podporu zaměstnanosti a prostředky bránící před "neblahými vlivy globalizace“. Kromě toho se opřou také o tradiční témata jako rodina, ochrana spotřebitele a českých produktů nebo nižší cena energií.

S kampaní výrazně pomohl projekt „Ploty“ v jehož rámci na 20 tisíc dobrovolníků nabídlo straně soukromé plochy pro volební plakáty a billboardy, v Olomouci dokonce získali plochu na plakát veliký sto metrů čtverečních.


ČSSD by program ODS vyměnila za kolo

Ačkoli ČSSD nechtěla vést tvrdou negativní kampaň, vedoucí kandidátky Jiří Havel už dříve připustil, že něco "vtipného“ by se objevit mohlo. Na oficiálním webu sociálních demokratů se minulý týden objevila inzerce, v níž se nabízí výměna jízdního kola za volební program ODS do evropských voleb se značkou kvalita za kvalitu. 

Jiří Havel nabídl v rámci kampaně do eurovoleb kolo výměnou za volební program ODS.

Jiří Havel nabídl v rámci kampaně do eurovoleb kolo výměnou za volební program ODS.
FOTO: Michaela Říhová, Právo

Podle informací Práva postarší typ bicyklu na fotografii patří Jiřímu Havlovi. Havel k tomu uvedl, že se marně snažil hledat nějaký programový dokument občanských demokratů, objevil jenom Smlouvu ODS s voliči z roku 2006. "Nabízíme jízdní kolo tomu, kdo přinese program ODS,“ prohlásil. "Stojíme před totálním krachem jedné politiky, která ztratila program,“ doplnil na adresu občanských demokratů. [celá zpráva]

Základním kamenem kampaně ČSSD je boj proti krizi, který zahrnuje vyplácení šrotovného ještě letos, podporu pro rodiny s dětmi a zvýšení částek pro nezaměstnané. Vedle tradičních témat se ale také objevuje boj proti změně klimatu a efektivní migrační politika.