Termínově to bude hodně napjaté. A pokud se povolební jednání o nové vládě potáhnou, pak hrozí, že ČR bude na začátku příštího roku stát na prahu rozpočtového provizoria.

Tuto možnost připustil dosluhující lidovecký ministr financí Miroslav Kalousek. „Projednávání rozpočtu se pochopitelně dostane do časového tlaku. Jestli hrozí rozpočtové provizorium, je předčasná otázka. Kdyby šlo o dva tři týdny, tak se nic neděje. Kdyby hrozilo na delší dobu, pak by to problém mohl být,“ řekl ministr Právu.

Podle něho již v minulosti byly rozpočty schvalovány koncem prosince nebo i začátkem ledna a nic se nedělo. „Kdyby ale utekl březen a rozpočet by pořád nebyl, pak bychom vyslali do světa špatný signál o své pověsti stabilní země,“ dodal Kalousek.

Záleží na rychlosti ustavení Sněmovny

Co se může tedy na podzim stát? Vláda Jana Fischera musí podle zákona do konce září podat návrh státního rozpočtu na rok 2010, který však bude mít jepičí život. O týden později, 9. a 10. října, budou totiž volby a je velmi pravděpodobné, že současná Sněmovna nestihne ani první čtení zákona o rozpočtu. Tím návrh spadne pod stůl a noví poslanci budou očekávat návrh nový. Taková jsou zákonná pravidla - s volbami padají všechny staré legislativní návrhy. Nová Sněmovna musí začít s čistým stolem.

Kdo nový návrh rozpočtu předloží? Bude to Fischerova vláda, která již bude tou dobou v demisi a která může poslancům poslat stejný nebo jen minimálně upravený návrh? Nebo se bude čekat na vládu novou, jejíhož premiéra jmenuje prezident podle výsledků voleb?

Ať to bude kdokoli, o schválení státního rozpočtu rozhodne i rychlost, s jakou se nová Sněmovna dohodne na svém předsedovi, členech vedení i na obsazení výborů. Dokud totiž nebude komora mít rozpočtový výbor, není kdo by se rozpočtem před jednáním pléna dolní komory zabýval.

Před třemi lety to po volbách trvalo tři a půl měsíce. Pokud by se situace z roku 2006 opakovala, pak by se poslanci dostali k předloženému rozpočtu na rok 2010 až v únoru. Při dodržení všech lhůt, které nelze zkracovat, trvá projednání tohoto zákona 35 dní.

Pak by došlo na Kalouskova slova o tom, že rozpočet schvalovaný až v březnu je již problémem.

Fischer dodá „jen“ podklady

Této komplikaci se lze ale podle soc. dem. šéfa rozpočtového výboru Bohuslava Sobotky vyhnout tím, že Fischer se svým týmem připraví podklady s reálnými čísly, která budou odpovídat skutečné situaci. Tak, aby na ně mohla navázat pravicová i levicová vláda.

„Ať již bude rozpočet předkládat jakákoli vláda, bude muset vycházet z podkladů, které se na ministerstvech připraví během léta. Ministerstva musí připravit objektivní čísla, z nichž vláda po volbách bude vycházet a stanoví své priority,“ řekl Sobotka Právu.

Jak dodal, pokud se podaří rozpočet schválit do konce roku, což je podle něho při rychlých jednáních reálné, pak v něm nová vláda může v příštím roce ještě dělat právě s ohledem na své priority některé změny.

Jeho optimismus tak docela nesdílí Kalousek. Domnívá se, že i kdyby rozpočet, který připraví Fischerův kabinet, byl „v rámci politických možností ze zlata“, nebude se zamlouvat žádné straně. Bude totiž muset být zveřejněn ještě před volbami, a proto se stane terčem kritiky ze všech stran.

Rozpočet pod tlakem každé čtyři roky

Jak Kalousek uvedl, „ten by dal více zemědělcům nebo učitelům, ten zase občanským sdružením, pejskům nebo kočičkám“. Podle něho vláda, která vzejde z voleb, zřejmě nebude chtít převzít Fischerův návrh zcela, ale „bude se ho snažit alespoň kosmeticky upravit podle předvolebních slibů“.

Přesunutí konce a začátku nového volebního období z června na říjen může způsobit, že časový pres při schvalování rozpočtu bude hrozit každé čtyři roky.

„Nevím, zda v naší zemi bude taková politická stabilita v příštích čtyřech letech, aby volební cykly zůstaly beze změny,“ zpochybnil obavy z opakování napjaté situace Sobotka.

Podle něj letos se již napjaté situace kolem rozpočtu nevyhneme, ale do budoucna by se mělo uvažovat buď o změně ústavy, nebo o úpravě pravidel pro projednávání státního rozpočtu.