Podle šéfa dopravních policistů totiž bourají hlavně mladí motorkáři, kteří doplácejí na nedostatek praxe. Pěti smrtelným nehodám motorkářů o víkendu přitom nezabránily ani speciální policejní mototýmy, které dopravka na české silnice nasadila.

„Nemůžeme být zkrátka všude. Dodržování dopravních předpisů je navíc jedna věc, ale druhá jsou jejich zkušenosti a dovednosti. Zejména mladí motorkáři si často myslí, že můžou doslova vlítnout do zatáčky obrovskou rychlostí a vůbec nevědí, co to se strojem udělá,“ řekl k tomu Právu Tržil.

EU žádá dvouletou praxi

A zároveň dodal, že by si dokázal představit jiný způsob výuky v autoškolách. Zmínil při tom vydávání tzv. řidičáků na zkoušku pro mladé motorkáře, a zejména přísnější podmínky pro získání oprávnění pro řízení těch nejsilnějších strojů.

„Žadatel by např. musel jezdit nějakou dobu na slabších motorkách a teprve poté by mohl přesednout na ty silnější,“ přiblížil Tržil.

V současné době je vydávání průkazů na motocykly s neomezeným výkonem vázáno pouze na věk žadatele, nikoliv na praxi. Nejsilnější stroje se u nás smějí řídit od jednadvaceti let.

Tržilův návrh na zpřísnění podmínek má přitom podporu u ministerstva dopravy, podle mluvčího resortu Martina Kupky s takovou změnou počítá směrnice Evropské unie, kterou bude muset Česká republika přijmout nejpozději začátkem roku 2013.

„Podle této úpravy bude nutné jezdit minimálně dva roky na strojích s nižší kubaturou a teprve poté by mohl člověk získat řidičák na motocykl bez omezení výkonu,“ vysvětlil Kupka.

Zároveň ovšem dodal, že ministr dopravy Petr Bendl (ODS) je připraven zahájit diskusi o tom, zda tuto změnu zapracovat do české legislativy ještě dříve.

Drsná kampaň s „ostatky“ obětí

Ministerstvo chce přitom na nepříznivou statistiku nehodovosti motorkářů reagovat v nejbližší době také další vlnou preventivních kampaní.

„Připravujeme např. projekt, v rámci kterého budou týmy Besipu objíždět motorkářské srazy a budou na nich zájemcům ukazovat drastické obrázky z tragických nehod nebo velmi realistické napodobeniny ostatků havarovaného motorkáře,“ přiblížil Kupka.

Úřad podle něj také jedná o výrobě dalšího klipu z kampaně Nemyslíš, zaplatíš!, který by byl na rozdíl od již vysílaných spotů na motorkáře přímo zaměřený. „V současné době sháníme peníze na natáčení,“ konstatoval mluvčí.

Šéf celorepublikové dopravní policie Tržil také v reakci na tragickou bilanci uplynulého víkendu uvedl, že by si dokázal představit i změny přímo ve výuce v autoškolách. „Člověk, který si dělá řidičák na motorku, tam na ní nikdy nesedí sám. Ten stroj se při tom chová úplně jinak, a navíc případné chyby za něj může instruktor hned korigovat,“ vysvětlil Tržil s tím, že by podporoval takovou úpravu, která by zajistila, aby žadatel o řidičské oprávnění na motocykly musel absolvovat alespoň některé jízdy sám.

Nehodovost patří k nejhorším v Unii

Podle šéfa Asociace autoškol České republiky Ondřeje Horázného se už o takové možnosti diskutovalo v minulosti několikrát. „Vždy to ale ztroskotalo na otázce odpovědnosti za případné škody. Nedokážu si představit instruktora, který by převzal plnou zodpovědnost za to, co by takový člověk na motocyklu způsobil,“ řekl Horázný.

Možnou cestou by podle něj mohla být současná podoba výcviku s tím, že po zvládnutí zkoušek by člověk podepsal, že přebírá veškerou zodpovědnost, a posledních několik jízd by pak už absolvoval v provozu sám.

„Problém je ovšem v tom, že autoškoly učí jezdit motorkáře podle předpisů, a pokud by je v běžném provozu dodržovali, nikdy se takové tragické nehody nestanou. My lidi učíme řídit, nikoliv závodit,“ poznamenal Horázný.

Z ankety ČTK mezi největšími domácími pojišťovnami přitom vyplývá, že motorkáři způsobují na českých silnicích stále více nehod. Nejvyšší riziko dopravní nehody představují právě majitelé strojů s nejvyšší kubaturou, přičemž důvodem bývá nejčastěji riskantní jízda ve vysoké rychlosti.

Podle Martina Kupky z ministerstva dopravy se Česko ve statistikách nehodovosti řadí mezi nejhorší země v Evropě.