Odstávka se bude týkat informačního systému evidence obyvatel, občanských průkazů, cestovních dokladů a registrů silničních vozidel. Na počátku května proto nebude možné ani vydávat nové doklady, ani zadávat do systémů jakékoliv změny dat.

"Ministerstvo vnitra se omlouvá za případné komplikace, které odstávka systému může přinést. Záměrně využíváme dvou státních svátků a víkendů, aby byl dopad co nejmenší," uvedla Malíková s tím, omezení v ideálním případě zasáhne pouze do čtyř pracovních dnů.

Odstávka je podle Malíkové nutná pro následné zprovoznění systému základních registrů. Od 1. července 2010 mají úřady čerpat potřebné údaje o občanech ze čtyř registrů - registru obyvatel, registru osob (firem a úřadů), registru územní identifikace, adres a nemovitostí a registru práv a povinností úřadů, firem i občanů. [celá zpráva]

Odpadne zbytečné obíhání úřadů

Údaje v registrech budou úředníci považovat za důvěryhodné a nebudou už muset ověřovat jejich správnost. Lidé jim tak nebudou muset opakovaně dokládat své osobní údaje či osvědčení. Odpadne tedy například povinnost obíhat různé úřady jen kvůli nahlášení změny bydliště.

Ministerstvo zdůrazňuje, že nový informační systém zajistí také vyšší úroveň ochrany osobních údajů. V souvislosti se vznikem registrů ministerstvo chce, aby v budoucnu zmizely z občanských průkazů některé údaje, neboť tyto budou obsaženy právě v základních registrech. Zmizet by tak mohlo rodné číslo, údaje o bydlišti a rodinném stavu.

Lidé se také jednou za rok formou papírového či elektronického výpisu dozvědí, který úřad se o ně zajímal. 

Na realizaci projektu registrů ministerstvo vnitra počítá s částkou dvou miliard korun, v níž jsou zahrnuty i prostředky strukturálních fondů Evropské unie.