„Naším cílem je, aby práce, které mají stát kolem šedesáti miliard korun, skončily v roce 2016,“ řekl při slavnostním zahájení stavby ministr dopravy Petr Bendl. „Pak se bude možné dostat z Prahy do Plzně za méně než šedesát minut a to potřebujeme, pokud chceme lidi přesvědčit o tom, že je výhodné cestovat po železnici,“ dodal Bendl.

Od prostředka

Pracovní čety začnou od prostředka - první je na řadě více než 23 kilometrů dlouhý úsek mezi Berounem a Zbirohem. Úpravy umožní jet soupravám s naklápěcím systémem až 160kilometrovou rychlostí, klasické vlaky budou mít maximum o třicet kilometrů nižší.

Zvětší se poloměry zatáček, přes sedm kilometrů kolejí povede mimo současnou trasu, u Oseku vyroste 324 metrů dlouhý tunel, u Bavoryně trať zmizí v hlubokém zářezu. Přibudou nástupiště i podchody, zmodernizují se zastávky. Cestující se ale musejí připravit na řadu výluk.

Právě zahájená výstavba koridoru Praha - Plzeň vymaže Zbiroh z železniční mapy.

Právě zahájená výstavba koridoru Praha - Plzeň vymaže Zbiroh z železniční mapy.
FOTO: Ivan Blažek, Právo

„Práce mezi Zbirohem a Berounem by měly skončit v červenci roku 2011,“ řekl Právu Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty. Náklady se budou blížit 4,5 miliardám korun. „Lze očekávat, že více než tři miliardy získáme od Evropské unie,“ sdělil Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zbiroh má smůlu

S revitalizací berounského a zbirožského nádraží se zatím nepočítá a už teď je jasné, že Zbiroh se nedočká nikdy. Dráha se mu totiž ve výsledku vyhne ještě větším obloukem než nyní, a to při přestavbě dalšího úseku Zbiroh - Rokycany.

„Tam chceme zahájit práce letos v květnu, skončí v roce 2012,“ uvedl Komárek. Příští rok snad dojde na trať z Plzně do Rokycan. Tento úsek by mohl být hotový v roce 2014.

Poslední a nejobtížnější část Praha - Beroun s více než dvacetikilometrovým tunelem má zatím stanovený jen termín dokončení a tím je již zmíněný rok 2016.

„Zahájení stavby bude záviset na tom, jak rychle ji dokážeme připravit,“ dodal Komárek. Tunel je podle něj nutností. „Bez něj je zkrácení jízdní doby mezi Praha a Plzní pod hodinu nereálné,“ uzavřel Komárek.