Zatímco dříve platili studenti se zmíněnou slevou 54 haléřů za kilometr, teď je to 66 haléřů. Například cesta z Břeclavi do Prahy je tak vyjde na 207 Kč, o 38 korun dráž než dosud.

Mladí lidé do 26 let nemohou už navíc cestovat vlakem na Junior pas, jenž poskytoval poloviční slevu z jízdného. S novým jízdním řádem, který platí od 14. prosince 2008, byl Junior pas zrušen. Místo něj ČD zavedly zákaznickou kartu, poskytující ovšem pouze čtvrtinovou slevu z jízdného.

Ubývá vlaků i cestujících

K těmto nepopulárním krokům České dráhy přistoupily přesto, že jim ubývá cestujících. Zatímco v roce 2007 jich přepravily 181,9 miliónu, loni už jen 175,2 miliónu, tedy o 6,7 miliónu lidí méně.

„Úbytek cestujících nejvíce pociťujeme na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města. Naopak hlavním tratím se daří přilákat stále více pasažérů,“ tvrdí mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Krajům letos chybí na úhradu ztráty Českých drah za vlaky, které si objednaly, 3,2 miliardy korun. Generální ředitel ČD Petr Žaluda připouští, že když dráhy tyto peníze nedostanou, budou se muset redukovat spoje. To by o práci připravilo řadu železničářů.

K určité redukci přikročily České dráhy už nyní, když s první letošní změnou jízdního řádu omezily počet vlaků v některých krajích. Nejvýrazněji na Olomoucku, kde bylo zrušeno asi dvacet spojů. 

Zlepšení má přinést změna legislativy

Že situace na železnici není dobrá, přiznává i ministr dopravy Petr Bendl (ODS). O tom, jaké kroky by se měly ke zlepšení podniknout, jednal v minulých dnech s Asociací krajů ČR i s Odborovým sdružením železničářů.

Pokud jde o regionální železniční dopravu, slíbil Bendl krajům poskytnout pro letošek zřejmě ve formě účelové dotace nejméně dvě miliardy korun. Musí to ovšem ještě schválit parlament. Skutečně systémové řešení si pak ministr dopravy slibuje od chystaného nového zákona o veřejné dopravě, který nyní prochází připomínkovým řízením a v platnost by mohl vstoupit od 1. ledna 2010.