V zákonu by podle ní mohlo být výslovně uvedeno, že zneužívání mobilů má být ve školním řádu upraveno. "Učitelé by dostali zmocnění k odebrání takových předmětů, které ruší výuku,“ dodala Böhmová.

Ředitelé: Je to hloupost

Ředitelé škol však nesouhlasí. "Legislativní úprava tohoto problému se mi zdá jako malichernost. Jako zástupný problém proti těm, které skutečně trápí školství,“ uvedl pro Právo Jan Novotný, ředitel 7. ZŠ v Mladé Boleslavi. Bude-li chtít žák zneužít telefon, tak to udělá, myslí si ředitel.

"A bude mu jedno, jestli je to zakázáno školním řádem, nebo školským zákonem. To už by pak do zákona museli pomalu dát i skutečnost, že se žáci musí přezouvat,“ doplnil.

Jako nesmyl vnímá návrh ministerstva i ředitel pražské základní školy Laudova Stanislav Šindelář. "Jde opravdu o hloupost, používání mobilů ve výuce upravuje školní řád. U nás žák prostě přinese mobil do kanceláře, pokud mu v hodině zazvoní. Na konci výuky mu ho vrátíme. Nemáme s tím žádný problém.“

Zabavování probíhá i bez zákona

I podle ředitele ZŠ Herčíkova v Brně Petra Halíka je úprava zbytečná. "Jestliže dojde k incidentu s mobilním telefonem, žákovi ho zabavíme a pak si telefon vyzvednou rodiče,“ konstatoval.

Ministerstvo už v lednu vydalo závazný pokyn, jenž dává návod k potírání šikany všeho druhu včetně mobilní. Ředitelé za ni mohou nejen udělit sníženou známku z chování, ale školáka i vyloučit.

O přísnější pravidla žádala ministra Ondřeje Lišku (SZ) v minulých měsících Asociace pedagogů základního školství.

Pedagové chtěli oporu zákona

"Ačkoli možnost zabavovat mobily v době výuky sama o sobě není automatickým řešením, školy by možnost opřít se o zákon uvítaly,“ říká předseda asociace Jaroslav Štercl. "Co se týká sbírání mobilů, já tomu také nejsem moc nakloněn. Ředitelé mají pravdu, to je další komplikace, která může nastávat. Někdo to někomu sebere a co potom? Budou si žáci stěžovat, že telefon někdo rozbil nebo ukradl,“ varuje Štercl.

Ať už problém mobilů škola ve svém řádu řeší jakkoli, zákon by podle Štercla pomohl. Norma by především měla dát škole potřebné kompetence. Například by se o zákon mohly opřít ve chvíli, kdy postup napadnou rodiče.