"Hustota povrchové i podpovrchové MHD je velmi vysoká. Rovněž když si vezmete kvalitu vozů, ta je ve srovnání s metropolemi v Evropě také na velmi pěkné úrovni. Vidím Prahu lepší než Brusel. Myslím, že je skoro lepší než Řím," poznamenal děkan dopravní fakulty ČVUT Moos ve středu na zahájení výstavy Vize pro dopravu v Praze.

Dodal také, že doprava je v porovnání se západoevropskými městy poměrně levná.

Některé tramvaje nejezdí podle řádu, rezervy v hygieně

Pražská MHD jezdí v porovnání s prostředky v jiných městech relativně včas. Neplatí to však u všech linek tramvají a autobusů. Čím častěji linka jezdí a čím delší je její trať, tím méně má smysl se spoléhat na jízdní řády. U tramvají se to týká například čísel 9 a 22. U těch se často stává, že jedna z tramvají se zdrží, jede pak přeplněná a těsně za ní jedou další vozy téměř prázdné. Největší problémy nastávají v dopravních špičkách.

Častým problémem především v autobusech a tramvajích je hygiena. Podle přepravních řádů zapáchající osoby nebo ty, které jinak obtěžují ostatní, porušují přepravní řád a řidič by je mohl vykázat. Řidiči ale nic takového nedělají. Dopravce se přitom zavazuje, že ve vozech zajistí, čistotu, klid a pořádek.

Cestující si také často stěžují na dlouhé intervaly, především večer. V porovnání s jinými městy v Evropě ale jezdí MHD v Praze poměrně často.

Nejméně si cestující stěžují na metro. Jezdí přesně podle řádu a je čisté. Jeho největším problémem je přeplněnost.

Problémem jsou auta

Spíše než hromadná doprava trápí město ta individuální. Stále není hotov vnější pražský okruh, z něhož zbývá dostavět severozápadní část. Přestože dokončení části mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí dlouhodobě blokují místní obyvatelé, Moos doufá, že tento úsek a jeho pokračování do Modřan až k dálnici D1 budou hotovy kolem roku 2013.

Současně se buduje i vnitřní okruh, jehož součástí bude i tunel Blanka, který povede z Malovanky do Holešovic.

Zákres trasy Městského okruhu v ortofotomapě Prahy:. Zákres trasy Městského okruhu v ortofotomapě Prahy

Automobilů se bude týkat i omezení dopravy v Legerově ulici od 14. března. Nyní fungují čtyři pruhy, od března budou v provozu pouze tři. Důvodem jsou stížnosti obyvatel Prahy 2 na hluk a zápach z aut. Místo patří k nejhlučnějším v ČR. Kritici ale tvrdí, že méně pruhů způsobí větší kolony, a tudíž i více emisí a další zácpy v okolních ulicích.

"Je to experiment. Myslíme si, že je předčasný a asi se budeme muset vrátit zase k tomu původnímu uspořádání," je skeptický Moos.