Například každý řidič autobusu, který si přilepšuje tím, že vybírá jízdné, aniž by vydával cestujícím jízdenku, dostane pokutu 4000 korun proti dřívějším 2000 korun. Tento přestupek, který je vlastně krácením tržeb, považuje Ropid za nejvážnější. Peníze totiž neplynou zpět do systému, ale řidiči do kapsy.

"Pokutami chceme motivovat dopravce, aby si zajistili správný výběr jízdného na svých linkách,“ míní Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Odjezd ze zastávky o minutu dřív přijde řidiče na pět set

Závažným pochybením je také nedodržení jízdního řádu, zejména případy, kdy řidič odjede ze zastávky dřív, než má.

"Pokud odjede dříve o jednu minutu, dostane pokutu 500 korun za každou zjištěnou zastávku. Stejně tak udělujeme sankce za úmyslné vynechání zastávky nebo pozdní výjezd na trasu,“ konstatoval Pavel Šenkyřík z odboru kvality služby Ropid.

Cestující se na Ropid obracejí také se stížnostmi na řidiče, kteří ve vozidlech kouří. "Pokud ho přistihneme, pokuta činí tisíc korun,“ dodal Šenkyřík.

Veškeré sankce platí jednotliví dopravci a o tyto pokuty se pak snižují dotace od obcí i Středočeského kraje či hlavního města. "Zda je pak vymáhají na řidičích a jakou formou, je jen jejich věcí. Na to už nemáme žádné páky,“ řekl Drápal. Cílem ale podle něho není vybrat co nejvíce pokut, ale nastavit určitou laťku kvality, kterou by měli dodržovat všichni.

Tramvaje hlídají čidla, autobusy GPS

Pražský dopravní podnik (DP) řidiče postihuje, ale nikoli okamžitě za každý prohřešek zvlášť. "Když řidič pochybí několikrát v měsíci, projeví se to na pohyblivé složce mzdy,“ řekl mluvčí DP Ondřej Pečený. Podnik prý měsíčně dělá u tramvají a autobusů po 1500 kontrolách, kdy se mimo jiné i zjišťuje, zda řidič před jízdou nepil nebo ve voze nekouří.

"Měsíčně registrujeme až dvě stovky podání od cestujících na řidiče autobusů. Jen zhruba čtvrtina je neoprávněných,“ řekl Pečený. Některé případy se prý řeší domluvou, u recidivistů pak odebráním prémií.

Na trase tramvají pak existují kontrolní body, kde mají zastávkové sloupky čidla, a tak je možné kontrolovat, zda na to tramvaják šlápl o něco dříve, než měl. Čidla zaregistrují, jak moc je který spoj odchýlen od jízdního řádu. "Proto se stává, že na některých stanicích tramvaj či autobus stojí delší dobu, zdánlivě zbytečně,“ míní Drápal.

U autobusů je zatím sledování manuální, ale rozvíjí se systém elektronický, prostřednictvím GPS, takže dispečeři vědí, kde spoj zrovna je.

"V noci předčasný odjezd ze zastávky bolí nejvíce,“ připustil Drápal. Jedna minuta, o kterou vyrazí tramvaják dříve, znamená pro pasažéra třeba i půlhodinové čekání na další spoj. Dopravci nyní kvůli hospodářské krizi mají hodně zájemců o místa řidičů, takže si údajně mohou vybírat a nemusejí trpět ty, s nimiž jsou problémy.