Jan Struhař z Mělníka (jméno redakce na přání respondenta změnila) dostal začátkem roku danajský dar. Doporučeným dopisem mu byl doručen technický průkaz od stařičkého trabantu s průvodním dopisem, že se stal jeho majitelem.

Jako nový majitel je také v průkazu uveden. Pana Struhaře informace vyděsila. Nejenže žádné auto nekoupil, ostatně nevlastní ani řidičský průkaz a nikdy neřídil.

Důvodem, proč se původní majitel vozu zbavil zřejmě bylo, že od nového roku platí povinnost hradit povinné ručení za každé auto vedené v centrálním registru vozidel a pokud vozidlo neexistuje, musí majitel doložit jeho ekologickou likvidaci.

Původní majitel se mu vysmál

Pro pana Struhaře nebyl problém původního majitele auta vypátrat. Jeho adresu našel v technickém průkazu a telefonní číslo v telefonním seznamu.

„Volal jsem mu s tím, že jsem od něj nic nekoupil. On na to, že podle občanského zákoníku může být kupní smlouva jen ústní. Prý je schopen sehnat dva svědky, kteří mu smlouvu dosvědčí a pokud budu mít i já svědky, bude to tvrzení proti tvrzení,“ popsal Právu svůj zážitek Struhař.

Podle oslovených právníků má podvodník pravdu a v případě soudního sporu o platnost kupní smlouvy by výsledek byl pro Struhaře velmi nejistý.

„Samozřejmě jsem si kladl otázku, jak může úřad převést někomu vozidlo, aniž by měl k dispozici kupní smlouvu. Na odboru dopravy v Mělníce mi ale řekli, že kupní smlouva není třeba,“ pokračoval ve vyprávění pan Struhař. Stejnou informaci získal i na městském úřadě v sousedních Neratovicích.

Úřady: my jen evidujeme

A totéž se při dotazování na úřadech dozvědělo i Právo. „My nejsme ti, kdo rozhodují o vlastnictví. Vedeme jen jeho evidenci,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

„Jestliže vůlí vlastníka je auto odhlásit, my nezkoumáme, zda to dělá podvodně nebo oprávněně. O majetku může rozhodovat jedině soud,“ dodal Rychetský.

Člověku, který podobným způsobem přišel k autovraku nebo neexistujícímu vozidlu, doporučuje ohlásit věc policii. „Osobně se domnívám, že to je podvod. Otázkou je, jak je prokazatelný,“ podotkl šéf libereckého dopravního odboru.

Jít podobný případ ohlásit na policii doporučuje i mluvčí Ústředního

automotoklubu Pavel Kuchálik. „To auto se může někde objevit, ať už jako vrak nebo v souvislosti s nějakou nehodou,“ varoval Kuchálik.

Přihlásit a odhlásit

Pan Struhař se vydal pohodlnější cestou. Než by podstupoval popotahování na policii a soudech, neexistující automobil na sebe přihlásil, zaplatil správní poplatek 800 korun a auto okamžitě zrušil jako zlikvidované.

Měl i trochu štěstí, protože trabantu vypršela platnost poslední technické kontroly v roce 2001. Kdyby vůz jezdil ještě po 1. květnu 2004, vztahovala by se na něj povinnost předložit doklad o ekologické likvidaci vozidla. Takto se úřad spokojil s čestným prohlášením, že trabant skončil před rokem 2004 v kovošrotu.

Ekologickou likvidaci vozidel, jsou-li vraky fyzicky dohledatelné, nabízejí firmy u většiny typů aut zdarma, platí se jen manipulační poplatek 900 korun. Likvidace trabantu je však dražší kvůli materiálu karoserie a majitel zaplatí o 1500 korun víc.