Tento čím dál tím populárnější server, kde si může kdokoli vytvořit svoji vlastní stránku, využívají na rozdíl od běžné populace nikoli k seznamování či komunikaci s přáteli, ale především k propagaci sama sebe. A přisprostlé vzkazy, které na jejich virtuálních nástěnkách zanechávají anonymní fanoušci, nelítostně hanobí politické konkurenty.

Internetová generace na mušce

V kampani do eurovoleb teď na Facebook vsadila i ODS. Míří hlavně na mladou generaci. Psycholožka Eva Kneblová soudí, že PR manažeři stran si už jistě uvědomili, že celosvětová síť v sobě skrývá mocný marketingový nástroj. „Pomocí něhož lze oslovit právě internetovou generaci,“ řekla Právu.

Počet tuzemských uživatelů Facebooku, nejčastěji ve věku od 15 do 24 lety, strmě stoupá. V půlce ledna jich bylo již přes 250 tisíc, koncem října přitom 100 tisíc.

„Internet je pro mladé lidi, kteří jsou zároveň nerozhodnutými voliči, nejfrekventovanější médium. Chatování, blogy či Facebook jsou jim velice blízké. Snahou je vyvolat u mládeže pocit, že správný politik je stejný jako oni, protože dělá stejné věci. Vlastně si je snaží naklonit a zlákat na svou stranu,“ vysvětlila Kneblová.

Třicetiletý poslanec soc. dem. Jan Hamáček Právu řekl: „Facebook je moderní způsob komunikace s voliči. Proto mám kromě osobní stránky, kterou používám primárně pro komunikaci s přáteli, na Facebooku i stránku politika.“ V Hamáčkově galerii přátel naleznete i ministra školství Lišku, politického konkurenta.

Nejpilnější je Liška

Právě 31letý Liška je vůbec nejagilnějším propagátorem své osoby ze všech českých politiků. Odkaz na jeho Facebook visí i na oficiálním webu úřadu, který coby nejmladší člen vlády řídí. Na profilu má vyvěšena videa a desítky fotek, jež pilně doplňuje. V galerii se může pochlubit 560 příznivci, mezi nimiž jsou i jemu podřízení úředníci, třeba šéf kabinetu ministra Roman Hvězda. S těmi diskutuje o různých tématech, naposledy o kontroverzní Bílé knize terciárního vzdělávání, jejíž ambicí je zavést školné na VŠ.

Kateřina Jacques, jež má nejvíc nadějí stát v čele kandidátky SZ do eurovoleb, je zase na fotkách na svém Facebooku zahalena do tibetské vlajky či sedí na hlavni tanku spolu s ministrem pro lidská práva Michaelem Kocábem (za SZ) nebo je v minišatech vyhazována do vzduchu spolustraníky po zvolení místopředsedkyní zelených na zářijovém sjezdu.

Bendl se chlubí podporou Vydry

Facebook má i europoslanec Richard Falbr (ČSSD) či ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Ten zde lidem zpívá s kytarou v krátkém videoklipu a chlubí se podporou herců a zpěváků. „Petr Bendl je milý a sympatický, a není to jen proto, že má rád koně a hudbu stejně jako já,“ vzkazuje voličům herec Václav Vydra.

Politikům Facebook zakládají i fanoušci, jako je tomu u ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, či odpůrci. Například proti hlavě státu je zaměřena stránka Václav Klaus není náš prezident!

Ve světě je používání Facebooku mezi politiky ještě mnohem populárnější. Kandidáti na prezidentský post v Americe přisuzovali počtu internetových fanoušků skutečnou váhu. Podle deníku New York Times veřejnost tento virtuální předvolební boj se zájmem sledovala. Facebook s pěti a půl milióny příznivců má nový americký prezident Barack Obama.

Facebook:

Tento již celosvětový fenomén vznikl před pěti lety. Vymyslel jej student harvardské univerzity Mark Zuckerberg. Obliba původně vysokoškolského webu se rychle rozšířila a nyní jej využívá více než 140 miliónů lidí.

Facebook funguje na principu registrace a vytvoření si vlastního profilu. Ten si následně mohou většinou prohlédnout pouze ti uživatelé, které dotyčný označí jako „přátele“. Zároveň se každému zobrazuje nabídka lidí, které by mohl znát. Okruh „kamarádů“ se tak neustále rozšiřuje. S rostoucím počtem uživatelů roste i ztráta soukromí. Je ale možné nastavit profil tak, aby byl dostupný všem.

Facebook je populární díky pohodlnému vkládání fotografií, které si mohou vybraní kamarádi prohlédnout. Stačí ale, aby například někdo z vašich blízkých okomentoval snímek z vaší narozeninové oslavy a fotku a komentář uvidí i lidé, které sice neznáte, ale patří do okruhu známých vašich přátel. Na stejném principu fungují i diskuze a vzkazy vkládané na Facebook.