Vedoucí odboru strategického a investičního rozvoje dopravního podniku David Dohnal předpokládá, že stavět by se mohlo začít nejdříve v roce 2012. „V současné době se pracuje jen se studiemi,“ uvedl ve středu. Právě při stavbě metra na jihozápad Prahy by si mělo město vyzkoušet model partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

 foto: Právo/ti

Kromě již známé studie, která počítá s podzemní dráhou mezi Písnicí a hlavním nádražím, nyní odborníci zkoumají i variantu, kdy by část trati zůstala na povrchu. Možnost, že nad zemí vedlo „déčko“ už z náměstí Míru přes náměstí Bratří Synků na Pankrác, je ale prakticky vyloučena. Do úvahy tak připadá zhruba pětikilometrový úsek ze Zálesí do Písnice. „Má to určitou logiku, když se dostane metro za hranice města,“ řekl k této možnosti Dohnal.

Základní údaje o trase D
Stanice trasy D: Náměstí Míru, Náměstí Bří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice
Úsek Pankrác–Nové Dvory (4,1 km): dokončení v roce 2015
Úsek Nové Dvory–Depo Písnice (3,8 km): dokončení v roce 2018
Úsek Pankrác–Náměstí Míru (2,9 km): rok dokončení 2022
 

Nadzemní stavba metra by si vyžádala demolice domů

Existuje ale více proti než pro. V konečném důsledku by se zahájení výstavby nového metra nejen oddálilo o několik let, ale i prodražilo. A město by mělo na krku velkou vlnu odporu občanů a množství majetkoprávních sporů. Nadzemní stavba by si totiž vyžádala spoustu demolic domů, bylo by nutné poskytnout lidem náhradní byty, vykupovat pozemky. Výši těchto vícenákladů odhaduje Dohnal na více než pět miliard korun.

Podstatné je to, že tato verze vedení metra je i v rozporu s územním plánem. „Politici by museli rozhodnout o zařazení trasy do procesu změn územního plánu a je nevyzpytatelné, jak by to vůbec dopadlo, protože při razantně negativních připomínkách by se vše jen dále zdržovalo,“ uvedl Dohnal. Metro na povrchu by bylo delší o kilometr a o půl druhé miliardy dražší. Nyní se náklady odhadují až na 35 miliard.

Město by si přálo novou linku metra D až do Písnice, zatím však na projekt nemá peníze.Město by si přálo novou linku metra D až do Písnice, zatím však na projekt nemá peníze.

„Dopravní podnik by měl zpracovat více variant a město z nich pak vybrat tu nejvhodnější. Na první pohled se může zdát povrchová trasa zajímavější, ale má zase spoustu jiných záporů,“ míní zastupitel a člen dozorčí rady DP Karel Březina (ČSSD). Původně se sice hovořilo o zahloubení trasy v posledním úseku trasy D a části jejího vedení na povrchu, nikoli však o estakádách. Naději této možnosti Březina proto nedává.

Nová trasa metra D mezi Písnicí a hlavním nádraží by měla být dlouhá 11 kilometrů a mít deset stanic. Měla by výrazně zlepšit dopravní situaci pro obyvatele Krče, Lhotky, Libuše a dalších částí a umožnit redukci autobusů ze zástavky Nemocnice Krč.

"Prověřují se dvě varianty, směr na Žižkov, nebo na náměstí Republiky,"  uvedl David Dohnal, z Dopravního podniku Praha

„Každých 23 vteřin z ní odfrčí jeden autobus,“ konstatoval Dohnal. Navíc metro mezi Vyšehradem a I. P. Pavlova je prý na hranici své kapacity s ohledem na provozní zranitelnost Nuselského mostu.

Dohnal předpokládá, že by na náměstí Míru mohlo metro z Písnice dorazit v roce 2022. Další zastávkou by bylo Hlavní nádraží a kam dál, se ještě neví. „Prověřují se dvě varianty, směr na Žižkov, s čímž počítá územní plán, nebo na náměstí Republiky, aby se protly všechny tři trasy,“ konstatoval Dohnal. O propojení déčka s trasou C se ale nepočítá.

Projekt na 40 let
Pokud by se Praha rozhodla pro projekt PPP, byl by rozložen do 40 let. Po tu dobu by měl dopravní podnik na starosti jen přepravní část a rozhodoval o počtu nasazených souprav a jízdním řádu, všechno ostatní by bylo svěřeno koncesionářům. Náklady na stavbu by město začalo splácet po jejím dokončení. Nové metro by mělo jezdit bez strojvůdců. Nástupiště by od vlaků oddělovaly automatické dveře.