Potvrzuje to i ministerstvo dopravy, ovšem s upozorněním, že musí jít skutečně o jeden z nejzávažnějších přestupků a zároveň musí existovat důvodné podezření, že se řidič bude vyhýbat správnímu řízení.

„Ta možnost v zákoně je a je zamýšlena proti skutečným pirátům silnic, u nichž je podezření, že se budou snažit postihu vyhnout,“ řekl Právu mluvčí ministerstva Martin Kupka s tím, že zákon přesně vymezuje případy, v jakých je možné k tomuto kroku přistoupit.

„Je to například v případě zavinění vážné nehody, zjištěného alkoholu nebo při překročení rychlosti o více než 40 kilometrů v obci a o 50 mimo obec,“ vysvětlil Kupka.

Šéf celorepublikové dopravky Leoš Tržil v této souvislosti upozorňuje, že nejde o definitivní zabavení auta, ale o jeho zajištění do doby, než řidič požadovanou kauci zaplatí. „Kauce se přitom v těchto případech může pohybovat od pěti do padesáti tisíc, a pokud ji řidič na místě z nějakého důvodu neuhradí, má policista právo takovému řidiči zabránit v další jízdě, například botičkou nebo odtažením vozidla,“ poznamenal Tržil.

Postup vyvolává pochybnosti

Podle dopravního experta a bývalého šéfa středočeských dopraváků Stanislava Humla jde nicméně ze strany policie o ohýbání zákona. „Ten totiž vyžaduje onu podmínku důvodného podezření na to, že se bude člověk vyhýbat správnímu řízení, což se samozřejmě týká hlavně cizinců,“ řekl k tomu Huml s tím, že si nedokáže představit, jak by něco takového policie dokazovala u českého občana, navíc se známou identitou.

Policie ovšem stejně jako ministerstvo trvá na tom, že se příslušný paragraf zákona vztahuje i na Čechy.