Předpokládal jste, že vaše instalace Entropa způsobí takový humbuk, takové negativní reakce?

To jsem samozřejmě vůbec nečekal. Také bych vám tady mohl číst stovky pozitivních reakcí, které mi chodí z celého světa.

Ve stanovisku vicepremiéra pro evropské záležitosti Alexandra Vondry se píše, že dohoda Úřadu vlády s vámi jasně stanovila, že dílo bude společným projektem umělců z 27 zemí EU a že plná odpovědnost za nedodržení tohoto zadání a slibu je na vás. Mohlo se jednat z vaší strany o záměrný podvod?

Není to podvod, protože smlouva, kterou máme, je taková, že autorsky je to zcela moje záležitost.

ČTĚTE TAKÉ:
VIDEO: Kontroverzní plastika Entropa je umění, tvrdí Vondra
Bulhaři protestují proti české výzdobě v Bruselu, uráží je turecký záchod
Autor kontroverzní plastiky v Bruselu se vládě omluvil za mystifikaci

Když se vybíral váš návrh, předkládal jste prezentaci svého díla vládnímu zastoupení?

Ano, celé komplet jsem to prezentoval.

Jak?

Návrh byl prezentovaný tak, jak je – to jsou ty obrázky, co běhají na internetu a co byly schválené. A to, že to dělalo 27 lidí, je opravdu součást konceptu. Je to součást hry na velké umění, je to součást hry na umění, které je jakoby politicky korektní. Je to prostě hra!

Možná je to Létající cirkus Monty Python, je možné to brát jako Borata, který si dělal brutální legraci z Kazachstánu a z celé Ameriky. Kazachstán protestoval proti tomu, že si z něj Sasha Cohen dělá legraci. Ale nakonec to skončilo tak, že všichni vědí, že je nějaký Kazachstán a kde leží. Ve výsledku to vlastně bylo pozitivní.

O žádné české instalaci se v Bruselu nikdy nemluvilo a najednou se o tom ví. Najednou se ví o tom, že Česko je předsednickou zemí. I kdyby nic jiného, i tohle je pozitivní. Ještě pořád doufám, že Mirek Topolánek i Saša Vondra budou schopní to vzít.

Ano, udělal jsem si z nich trochu legraci, to je pravda. Proč by se ale všichni museli brát tak strašně vážně, nekonečně na nebesích sedící... Nikdo z nich snad není Franz Josef, abychom nemohli říct, že na Franze Josefa kálí mouchy...

Dnes se má celé dílo v Bruselu oficiálně odhalit, spustí se některé interaktivní instalace. Budete svůj projekt měnit, zahalovat, nebo odstraňovat některé části?

Nemyslím si to, pravděpodobně. Jsou tady dva paradoxy. Naproti Entropě je plakát k výstavě o rozdělené Evropě, té západní a východní. Je dvacet let od pádu železné opony a je zajímavé to srovnat. Je tam ukázané, co byl Ostblock, a ten přece byl o tom, že se o něčem nedalo mluvit, že se z něčeho nemohla dělat legrace, že všichni museli být děsně trapní a mlčet, a pokud si někdo udělal srandu z Husáka, šel do vězení.

Humor je přece křivé zrcadlo, jen se na sebe kouknout. V tomto případě jsem v jistém smyslu zesměšnil také sám sebe. Ale má to i pozitivní vlastnost, vede to ke katarzi a ta způsobuje uvolnění z nahromaděného stresu nebo svinstva, které v nás zůstává.

A kromě toho schopnost si udělat z někoho legraci nebo vzít to, že si ji někdo udělá z vás, bych chápal jako pozitivní.

Co bude s instalací po skončení českého předsednictví?

Podle projektu a podle dohody je teoretická šance, že by měla být na další půlrok nainstalovaná na čelní stěně Nové scény Národního divadla v Praze.

Kontroverzní plastika Entropa, která reprezentuje české předsednictví Evropské unii, byla odhalena v bruselské budově Rady EU. Autorem české části z obřího Kontroverzní plastika Entropa, která reprezentuje české předsednictví Evropské unii, byla odhalena v bruselské budově Rady EU. (foto: Reuters/Sebastien Pirlet)