V úterý večer asi100 cyklistů a chodců v rámci Dne bez aut vyrazilo za policejní asistence z Václavského náměstí v Praze na demonstraci ve snaze podpořit snížení automobilového provozu.

Průvod asi stovky cyklistů a chodců provolávající hesla za město bez aut se deset minut po osmnácté hodině vydal od sochy svatého Václava kolem náměstí. Pravou stranou se po půlhodině pomalé chůze vrátili zpět a po přechodu pro chodce přešli magistrálu pod Národní muzeum Cestu jim usnadnili policisté a ani přes volání pořadatele: "Nikam nespěcháme", přerušili provoz jen na tři minuty. Původně měli aktivisté v úmyslu magistrálu zablokovat velkým transparentem, ale od tohoto záměru upustili. Ve tři čtvrtě na sedm uctili účastníci minutou ticha všechny oběti dopravních nehod a akce byla prohlášena za ukončenou.

Některá města uzavřela centra

Situaci řidičům zkomplikovaly radnice pouze ve 13 městech, které uzavřely městská centra pro automobily. Mezi nejdůslednější patřily České Budějovice, kde radnice už od rána zakázala vjezd motorovým vozidlům na náměstí Přemysla Otakara II. Místo toho probíhala řada akcí jednotlivých sdružení, organizací a škol.

"Chceme upozornit na využití alternativních možností dopravy. Každý by si měl uvědomit, že může občas nechat svůj vůz doma a prospět tak životnímu prostředí," řekl Právu vedoucí odboru ochrany a životního prostředí českobudějovického magistrátu Svatopluk Mika. Náměstí zůstalo uzavřeno pro motoristy například i v Prostějově.

Jezdilo se zadarmo

Pět dalších měst Evropský den bez aut oficiálně podpořilo. Například v Praze, v Ostravě, Liberci i v dalších městech bylo možné cestovat hromadnou dopravou zdarma od rána až do půlnoci.

Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) Evropská komise, jež den bez aut vyhlašuje, nabízí dvě varianty, jak projekt podpořit: buď uzavřít centrum města anebo uspořádat v této souvislosti nějaké akce. "Praha připravila na pondělí Den MHD, kdy lidé cestovali dopravními prostředky zdarma. Při té příležitosti bylo připraveno 70 tisíc jízdenek a téměř všechny si cestující rozebrali," sdělil Šteiner, který si podle vlastních slov těžko umí představit, jak by vysvětloval, že střed metropole magistrát uzavřel z propagačních důvodů. "To odmítám. Den MHD je demokratičtější a vhodnější než zákazy," řekl.

V Ostravě na techničák

V Ostravě stačil místo volné jízdenky tzv. malý techničák. Po celé pondělí mohli jet bez placení jízdného všichni, jenž se prokázali malým technickým průkazem auta či motorky. Na jeden malý technický průkaz mohli ve vlacích, autobusech, trolejbusech či tramvajích jet dvě dospělé osoby, anebo rodič se svými dětmi. Akci podpořili všichni dopravci operující v rámci krajského integrovaného systému ODIS, tedy České dráhy, TQM, Connex Morava a Dopravní podnik Ostrava."Když měl cestující malý technický průkaz u sebe, jasně tak prokázal, že automobil nepoužívá on ani nikdo jiný z rodiny," řekl ostravský primátor Aleš Zedník (ČSSD).

V Pardubickém kraji se do akce zapojila oficiálně pouze Chrudim, kde se také jezdilo zadarmo. Už v pátek ale přijel na kole do práce hejtman Pardubického kraje Roman Línek i řada dalších úředníků krajského úřadu, na pardubickém magistrátu se v tento den nepřidělovala referentská auta. Podle informací Práva to ale úředníci řešili velmi jednoduše - přesunutím služební cesty na jiný den. O použití autobusu či vlaku řeč ani nebyla.

Jogurty za odměnu

V Olomouci rozdali pracovníci Krajské hygienické stanice (KHS) lidem, kteří se rozhodli nechat své auto doma a vydali se do práce na kole či pěšky, tisíc jogurtů. "Touto lehkou snídaní jsme chtěli odměnit ty, kteří vyznávají zdravý způsob života, jehož základem je pohybová aktivita," řekl Právu ředitel KHS Zdeněk Nakládal.

Mnoho měst se ke Dni bez aut nijak oficiálně nepřihlásilo. Z velkých to byla například Plzeň. "Nikdo nás v tomto ohledu nekontaktoval. Myslím, že je to akce zaměřená na lidi a ne na městskou správu. A například ke zrušení jízdného jsme nepřistupovali nikdy," řekl Právu plzeňský primátor Jiří Šneberger (ODS).

Místní ekologové připustili, že radnici v tomto směru skutečně nijak nekontaktovali. "Poté, co nám dopravní podniky neumožnily ani zdarma vyvěsit letáčky o této akci, jsme se domnívali, že žádat o den bez jízdného nemá smysl," podotkl Martin Hyťha ze zdejší organizace Dětí Země.

Jízdy zdarma odmítli radní i v Brně. "Výpadek celodenních tržeb v tak velkém městě by způsobil Dopravnímu podniku značné potíže," řekl Právu náměstek primátora Petr Zbytek (ODS).

S naftou je to levnější

Město Litoměřice stráví den bez aut až příští týden. "Tento týden u nás totiž probíhá Zahrada Čech a o víkendu vinobraní, takže to opravdu nyní nešlo," zdůvodňuje termín odložení starosta Litoměřic Ladislav Chlupáč (ODS).

"Nepovažujeme to za dobrou akci. Myslím, že by se mělo dělat víc, než jednou za rok okázale vyhlásit nějaký den bez aut. Daleko účinnější by pro zlepšení podmínek ve městě byla podpora ekologických dopravních prostředků. My máme jako jediní v republice autobusy na plyn. Jeho ceny tak stoupají, že nás sto kilometrů stojí jedenáct set korun, zatímco na neekologickou naftu bychom jezdili za půlku," pokrčil rameny vedoucí odboru životního prostředí mosteckého magistrátu Vladimír Pátek.