Hlavní obsah

Ministerstvo obrany dokončuje dva obří problémové nákupy

Právo, Oldřich Danda

Ministryni obrany Vlastu Parkanovou a její náměstky čekají zkraje příštího roku nejméně dvě nepříjemné povinnosti. Budou muset obhájit problematické nákupy, jejichž dokončení se čeká v prvních měsících roku 2009. Jde o výměnu pěti L-159 za jedno španělské dopravní letadlo Casa-295M a následný nákup tří stejných letounů od španělské odnože koncernu EADS a o nákup 107 transportérů od rakouské firmy Steyer.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Nízký průlet podzvukového L-159 ALCA

Článek

„V prvním čtvrtletí se počítá s tím, že v obou případech skončí jednání,“ řekl Právu mluvčí obrany Andrej Čírtek.

Problematická je hlavně výměna nepotřebných letounů L-159. Potíž vězí v tom, že vojákům se španělský letoun nelíbí, protože je malý a má malý dolet. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka je letoun pro české potřeby nevhodný.

„Letoun typu Casa C-295M nesplňuje požadavky specifikované AČR, a to zejména v požadované přepravní kapacitě a doletu. Chybějící požadovanou přepravní kapacitu by bylo nutné řešit pořízením dalších letounů s vyšší přepravní kapacitou,“ napsal Picek v dopise ministerstvu obrany, který má Právo k dispozici. Přestože byl generální štáb umlčen, jeho výhrady stále existují.

Kamenem úrazu je i sporná hospodárnost projektu. Podle informací Práva zprovoznění jednoho odloženého stroje L-159 vyjde až na 70 miliónů korun. V případě, že by šlo o přestavbu na dvoumístný letoun, by byly náklady ještě vyšší. Přitom jeden nový letoun Casa C-295M vyjde okolo 400 miliónů korun, tzn. skoro tolik, kolik obrana bude muset zaplatit za renovaci nepotřebných letadel.

Povolení USA asi obejdou

Další neznámá spočívá v tom, že L-159 by měly být přeprodány do Bolívie. Přitom 67 procent součástek stroje je americké výroby a USA v takových případech musí svolit k prodeji. Bolívie ale patří s Kubou, Venezuelou a s Nikaraguou k tvrdým odpůrcům politiky Spojených států.

Ambasáda USA v Praze případný kontrakt „zatím nechce komentovat“. Ministerstvo by rádo problém s povolením obešlo tím, že o konečném uživateli nebude v kontraktu ani zmínka. „EADS se stane majitelem letadel, a co s nimi udělá, bude její věc,“ řekl Právu Čírtek. Hlavním argumentem obrany přitom bylo, že pokud budou letouny létat i v jiné armádě, je jejich další prodej reálnější.

:. Transportér Pandur IIfoto: Právo/Jakub Svoboda

Armáda vlastní okolo 70 letounů L-159. Jen 24 jich aktivně užívá a zbytek nechala u výrobce – Aera Vodochody – zakonzervovat. To ministerstvo stojí měsíčně tři milióny korun. Kontrakt probíhá navíc bez výběrového řízení, i když existuje dodavatel – italská Alenia – který by stejně jako EADS na směnu přistoupil. Obrana ale o obchodu vyjednává exkluzivně se španělskou firmou EADS. Alenia si to nechce nechat líbit a brání se v Bruselu. Nedávno Alenia vyhrála tendr na Slovensku.

Spor o cenu

Potíže provázejí i nákup transportérů Pandur. Je to již rok, co ministerstvo vypovědělo smlouvu rakouskému výrobci Steyr na nákup 199 strojů za 20 miliard korun.

Důvodem bylo zpoždění v dodávkách. Od té doby se táhne jednání o nové smlouvě na nákup 107 strojů. Ačkoli proběhly v létě úspěšně kontrolní zkoušky, smlouva se načas zasekla na mrtvém bodě. Sporná byla totiž cena. Ministerstvo před rokem uvedlo, že nechce, aby se cena za jeden transportér zvyšovala. Podle informací Práva se ale tuto metu nepodařilo uhájit, protože by za 107 strojů mělo zaplatit 12 miliard korun, tedy o více než miliardu navíc.

Reklama

Výběr článků

Načítám