Hlavní obsah

Sněmovna může snížit rychlost na D1 a zvýšit na nových dálnicích

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Maximální povolená rychlost na některých úsecích dálnic by se v Česku měla zvýšit z nynějších 130 na 160 kilometrů v hodině. Vyplývá to z poslaneckého návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, jímž se Sněmovna bude v prvním čtení zabývat zřejmě již na svém únorovém zasedání.

Foto: Petr Horník, Právo

Článek

Na dotaz Práva, zda tedy ministr dopravy Aleš Řebíček upustil od dlouho slibované velké novely motoristického zákona, odpověděl v pátek mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: "Poslanecká předloha obsahuje téměř všechny změny v bodovém systému a pravidlech silničního provozu, na nichž se letos na jaře shodla expertní komise ustavená Řebíčkem. Ministr však dospěl k závěru, že jako poslanecký návrh to bude v parlamentu průchodnější než vládní předloha.“

Mezi předkladateli novely jsou s výjimkou zelených zástupci všech parlamentních stran. Je tedy velká šance, že ve Sněmovně skutečně získá potřebný počet hlasů.

Na rizikových úsecích naopak pomaleji

Rychlostní limit se ovšem nemá zvýšit plošně, ale pouze na vybraných úsecích dálnic, kde to stav vozovky a hustota provozu dovolí. Musí to být dálnice nová, která má správné konstrukční parametry a není nadměrně zatížena. Zvýšení rychlosti na 160 km/h by bylo vždy stanoveno proměnným dopravním značením. V případě zahuštění provozu nebo deště by se limit prostřednictvím takové dopravní značky ihned snížil na 130 km/h.

Na nejzatíženější české dálnici D1 (Praha–Brno), jíž denně projíždí i sto tisíc vozidel a na řadě úseků vozovka připomíná spíše tankodrom, nelze růst povolené rychlosti rozhodně očekávat. "Je naopak pravděpodobné, že na rizikových úsecích D 1 omezíme rychlost dopravním značením třeba i na 90 kilometrů v hodině,“ uvedl už dříve Řebíček.

Bodový systém má ještě zpřísnit

Ještě zpřísnit se má bodový systém postihů neukázněných motoristů. Ten byl v Česku zaveden 1. července 2006 a od té doby přišlo po dosažení dvanácti bodů automaticky na rok o řidičský průkaz už přes 14 000 řidičů. Předkladatelé novely teď chtějí prosadit, aby podmínkou vrácení řidičáku bylo i absolvování psychologického vyšetření.

Za přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkru mají být nově dva body, stejně jako za vjezd na dálnici s vozidlem, které neodpovídá předpisům. Přísněji než dosud má být postihováno i ohrožení chodců na přechodu. Jestliže před ním řidič nezastaví, dostane čtyři místo nynějších tří bodů.

Za jízdu bez bezpečnostního pásu či dětské sedačky se má postih zvednout ze dvou na tři body a za neoprávněné užití modrého majáčku z jednoho na čtyři body. Naopak řidič, který opomene zapnout světla svého vozu, by obdržel body pouze při jízdě za snížené viditelnosti.

Nové ustanovení má také zabránit častým výmluvám, že auto při překročení povolené rychlosti řídila osoba blízká. Podle návrhu novely totiž bude vlastník vozu muset i v tomto případě sdělit, kdo přestupek spáchal.

Přes deklarovaný souhlas napříč politickým spektrem může ve Sněmovně návrh novely ještě doznat značných změn. V platnost pak novela s největší pravděpodobností vstoupí až od 1. ledna 2010, aby řidiči měli dostatek času důkladně se s novinkami seznámit.

Reklama

Výběr článků

Načítám