Hlavní obsah

Čeští učitelé jsou nejnespokojenější na světě

PRAHA

Čeští učitelé jsou nejméně spokojení ze všech pedagogů na světě, vadí jim zejména vysoké nároky na jejich práci spojené s nízkým platem a malou společenskou prestiží. Za problém považují i slabé zapojení rodičů a nízkou snahu žáků ve vyučování. Ukázalo to mezinárodní srovnávání TIMSS, jehož výsledky ve středu představili zástupci ministerstva školství.

Foto: Profimedia.cz

Článek

V průzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) se v šesti desítkách zemí porovnávaly znalosti žáků v matematice a přírodních vědách. Dotazníky však vyplňovali také učitelé a ředitelé škol. Mimo jiné se týkaly i pracovního uspokojení učitelů a materiálního vybavení školy.

Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger uvedl, že výsledky naznačují dlouhodobé podfinancování českého školství. Situace by se prý zlepšila, pokud by učitelům pomáhali i pedagogičtí asistenti, speciální pedagogové a školní psychologové. Ti by se mohli více věnovat dětem, které jsou nějak znevýhodněné, a mají proto s učením problémy. "V tomto směru máme velký handicap," řekl Kitzberger a dodal, že například pedagogický asistent je ve vyspělých zemích běžný.

Podprůměrné výsledky ve srovnání se světem měly hlavně děti ze základních škol, jejich vrstevníci z víceletých gymnázií dopadli lépe. "To je dané ale tou selektivitou, která tam jakoby vytřídí ty děti, se kterými nejsou žádné problémy," míní Kitzberger.

Znalosti jsou, ale jejich využití pokulhává

Čeští žáci se ve srovnávání, kterého se zúčastnilo celkem 59 zemí z celého světa, nejvíce zhoršili. Úroveň jejich znalostí je prý zhruba stejná jako při měření v roce 1999, podprůměrná je ale jejich schopnost nabyté znalosti použít v praxi. Obecně lepší znalosti mají české děti v přírodopise než v matematice.

"Zároveň klesá procento dětí, které jsou opravdu dobré," upozornil Kitzberger. To je patrné zejména u čtvrťáků, kde mělo výborný výsledek v matematice jen 19 procent dětí. Celých 12 procent pak mělo tak špatné výsledky, že už patří do rizikové skupiny co se týče dalšího vzdělávání.

České děti nenávidí matematiku a přírodní vědy

Kitzberger vidí příčinu v tom, že učitelé potřebují další vzdělávání, aby se naučili, jak děti lépe učit a vést je k samostatnému myšlení. Proto ministerstvo školství připravuje takzvaný standard profese učitele, který by měl sjednotit požadavky na znalosti absolventa pedagogické fakulty.

Ještě hůř než znalosti českých žáků dopadlo posuzování jejich kladného vztahu k matematice a přírodním vědám. Obliba těchto předmětů je u českých žáků nejnižší ze všech srovnávaných zemí. Kitzberger na dnešní tiskové konferenci řekl, že se na ministerstvu pokusí zjistit důvody, pokles zájmu o tyto předměty se prý ale projevil ve všech evropských zemích.

Reklama

Výběr článků

Načítám