Nyní se může člověk proti podobným telefonátům bránit tím, že požádá provozovatele telekomunikační sítě o identifikaci volajícího a případně si nechá dané číslo ve svém telefonu zablokovat. To je ale tak všechno, jak lze s obtěžujícími telefonáty naložit. Nově zaváděná stotisícová pokuta by mohla uživatele víc ochránit.

Hrozí vyřizování osobních účtů

„Je na rozhodnutí obtěžovaného, zda bude na základě identifikace řešit situaci civilním sporem, nebo se obrátí na Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se stížností. V oprávněných případech totiž ČTÚ může udělit pokutu až do výše 100 tisíc Kč,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský.

Nově by tak měl přestupek na jednu stranu varovat „obtěžovatele“ před takovými telefonáty, avšak na druhou stranu vyvolává otazníky. Nelze zneužít hrozící stotisícové pokuty třeba pro vyřizování osobních účtů? Nelze označit za obtěžující telefonát opakovaný běžný hovor třeba s obchodním partnerem, který se domáhá zaplacení své pohledávky? Rozhodnutí by mělo být na Českém telekomunikačním úřadu.

Stanovisko ČTÚ se zatím Právu nepodařilo získat. Poslanec Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který by měl na nadcházející schůzi Sněmovny jako zpravodaj provázet kolegy projednáváním novely zákona, doufá, že ČTÚ by k takovým rozhodnutím měl mít nějakou metodiku. „ČTÚ ročně rozhoduje sedmdesát tisíc správních rozhodnutí, tak by měl vědět, jak postupovat,“ řekl Právu.

Přesto bude od úřadu žádat informaci, jak chce obtěžující a zlomyslné volání posuzovat. Šimonovský předpokládá, že úřad se často se stížnostmi na obtěžující volání setkává, avšak dosud je nemůže nijak postihovat. Proto novela zákona o elektronických komunikacích má zavést nový přestupek.

Poslanci na rozpacích

„Pokud by šlo o postihování některých obchodních společností, které toho zneužívají, pak bych to pochopil a zvažoval podporu, ale pokud by se to týkalo úplně všech, pak na to jsou jiné zákony,“ míní šéf sněmovní komise pro kontrolu BIS Jeroným Tejc (ČSSD).

Podle něj je ale otázkou, co je obtěžování. Zda jsou to třeba různé telemarketingové studie, když společnosti volají tisícům klientů jednou, nebo jednomu klientovi třeba desetkrát. „Je to otázka výkladu,“ řekl Právu.

Tejc si navíc není jistý, jestli jsou takové telefonáty tak nebezpečným společenským problémem, který by se měl řešit zákonem a pokutou. „Moje číslo je téměř veřejné a nikdy jsem se s obtěžováním nesetkal,“ dodal poslanec.

Jak častý je tento jev, nedokážou říci provozovatelé telekomunikačních sítí. Mluvčí největšího tuzemského operátora O2 Martin Žabka Právu řekl, že počet žádostí o zamezení obtěžujícího volání neevidují.

Mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický právu řekl, že za letošní rok firma obdržela stovky žádostí zákazníků o identifikaci volajícího. Pokud provozovatel nemůže volajícího identifikovat, je jedinou obranou, kterou zákon o elektronických komunikacích umožňuje, odpojení telefonu. Rozhoduje o tom ČTÚ.