O víkendu jste označil plán ministerstva dopravy měnit značky přikazující zimní obutí na D 1 podle aktuálního počasí za absurdní a hned na začátku týdne ministerstvo změnilo názor a značky budou na Vysočině celou zimu. První úspěch?

To je spíš shoda náhod, ministerstvo se určitě zabývalo tou věcí důkladně a dospělo k tomuto závěru na základě vlastního uvážení. Jinak za absurdní jsem označil především to, že by policisté při teplotě 11 stupňů kontrolovali na dálnici zimní obutí.

Jste tedy s poslední verzí ministerstva spokojen?

Varianta, že ty značky tam budou po celou zimu, je určitě lepší. Měnit značení podle počasí by podle mě nebylo to pravé. Vezměte si příklad: když pojedete ve čtvrtek do Brna, bude hezky, značka tam nebude a vy pojedete na letních pneumatikách. A pak se v neděli budete vracet, bude sněžit a na dálnici bude značka, že musíte mít zimní pneumatiky.

V sousedním Rakousku nebo Německu nicméně platí povinnost mít zimní výbavu celou zimu na celém území. Byl byste pro takovou úpravu?

Určitě jsem toho zastáncem. Není to jen o tom, jestli je sníh nebo není sníh. Zimní pneumatika má úplně jiné vlastnosti, a když například dostanete smyk, na letním obutí s tím už nemáte šanci nic udělat.

V Německu se také na většině dálnic jezdí rychleji než u nás, přiklonil byste se k názoru vašeho předchůdce ve funkci Martina Červíčka, že by se u nás na některých úsecích mohlo jezdit až 160 kilometrů v hodině?

Dokážu si to představit, ale pouze na dálnicích, které už byly budovány podle současných standardů a předpisů. Rozhodně by tam tím pádem neměla patřit dálnice D 1 a D 2 nebo některé rychlostní komunikace. Například na některých úsecích dálnice D 5 by to možné bylo, ovšem pouze za ideálních podmínek včetně mírnější hustoty provozu. Rychlost by tak musely upravovat proměnlivé značky.

Často se policii vyčítá, že měří rychlost schovaná za cedulí se začátkem obce. Bude se to stávat i za vás?

Doufám, že nikoliv. Budu sledovat nejen místa, kde se měří, ale také to, proč se tam měří. A pokud se bude měřit na takových místech, jako je přehledný rovný úsek na začátku obce, tak budu chtít od příslušného velitele vědět, jaký je k tomu důvod.

Své podřízené tedy nebudete hodnotit podle toho, kolik vyberou na pokutách?

Čárkový systém u policie rozhodně nechci, to je alfa a omega. Nestojím o to, aby mi policista za každou cenu musel přinést 15 přestupků za službu. Mně bude milejší, když bude raději stát tři hodiny na problémové křižovatce a řídit tam provoz než když bude stát o 150 metrů dál a bude kontrolovat, jestli nemají řidiči prošlý obvaz v lékárničce.

Abyste ale s takovým přístupem za chvíli nečelil kritice z jiných resortů, že policie vybrala na pokutách do státního rozpočtu moc málo peněz…

Je pravda, že někdy takové tlaky skutečně jsou. A já říkám, ano, může se stát, že někde budeme mít tu činnost nižší. Důležité je ale, proč. Například pořádně zkontrolovat kamión trvá 45 minut, a kdybych si stoupl s radarem těsně za ceduli začátku obce, tak budu mít během stejné doby dvacet vybraných pokut. Otázka je, co má větší smysl.

Při nástupu do funkce jste se nechal slyšet, že se chcete při kontrolách zaměřit hlavně na piráty silnic, ať už v osobních autech, nebo na motorkách. Co si máme pod vámi zmiňovaným pojmem zvýšení výkonu konkrétně představit?

Sázím v této souvislosti zejména na nové vybavení, které budeme mít k dispozici. Dálnice by mělo nepřetržitě brázdit 16 nových rychlých vozů VW Passat v civilním provedení, které budou nejen měřit rychlost, ale také dokumentovat provoz. Budeme se tak moci zaměřit i na další negativní jevy, jako je třeba předjíždění zprava. Na zklidnění provozu by se to mělo výrazně podepsat. Druhá věc jsou pak neukáznění motorkáři, na které podle mě můžou platit zase pouze motorkáři. Zaměří se na ně speciální skupina se 70 silnými motocykly, které dostaneme na jaře.

Hodně se diskutuje také o kamiónech, které po našem vstupu do EU doslova zaplavily české dálnice. Například jen v těchto dnech se na dálnici D 1 stalo několik nehod, které tuto důležitou komunikaci na několik hodin zablokovaly. Co s tím můžete a budete dělat?

Důležité v této souvislosti je, že ta dálnice je ve velmi špatném technickém stavu a její kapacita je několikanásobně překročena. Není tak podstatné, jestli je tam 50 nebo 100 policistů, pokud dopravci nedodržují povinné zastávky a za volantem usínají, nic moc s tím nemůžeme udělat.

Můžete ale kontrolovat, jestli ty zastávky dodržují.

To ano. A já už jsem v této souvislosti deklaroval, že se chci na jejich kontroly více zaměřit. Už teď v tomto směru funguje zvýšený dohled na dálnici D 1 a moje představa je taková, aby v každém kraji byla jedna skupina, která by se na kontroly kamiónů specializovala. Hlídala by přitom právě tzv. sociální předpisy čili např. zmiňované dodržování povinných přestávek řidičů nebo přetížení nákladů.

Mohou policisté kontrolovat také jejich často žalostný technický stav?

Máme na to vyškolené policisty, ale ti mohou v terénu provádět pouze vizuální kontrolu, brzdy a další technické záležitosti už samozřejmě zkontrolovat nemohou. Nedávno jsme měli z Rakouska zapůjčenou mobilní Stanici technické kontroly pro kamióny a jsem přesvědčený, že by bylo vhodné, abychom takové zařízení měli k dispozici u nás také. Je to velmi užitečná věc, nicméně velmi nákladná. Budu se snažit přesvědčit zodpovědné lidi, abychom ve spolupráci s ministerstvem dopravy takovou mobilní STK také pořídili.

Nejsledovanějším údajem je každoročně tragická bilance úmrtí na našich silnicích. Jaký výsledek byste za rok po svém nástupu do funkce považoval za úspěch?

To je velmi složité, ale určitě bych byl spokojený, pokud by se podařilo udržet současný klesající trend. Kdyby byl pokles počtu mrtvých o deset procent, budu to považovat za úspěch. Jestli se to podaří, ale nevím.