Hlavní obsah

Sčítání cestujících v metru komplikovala porucha eskalátorů

Právo, Jana Šprunková
PRAHA

V malé pošťáky se ve středu proměnili cestující pražskou podzemní dráhou. Při vstupu do metra dostali většinou od najatých studentů sčítací kartičku, kterou odevzdávali při výstupu. Dopravní podnik se tak po čtyřech letech opět snažil zjistit, kam a kdy se metrem nejvíce jezdí.

Foto: Jana Šprunková, Právo

Po čtyřech letech se uskutečnil dopravní průzkum v metru, který mapoval kdy a kam lidé jezdí.

Článek

Většina pasažérů neměla s kartičkami žádné problémy a pečlivě je držela v ruce po celou jízdu. Mnozí ale převzetí lístečků odmítali s tím, že o žádnou reklamu nestojí. Skutečnost, že cestující neustále obtěžují roznašeči všelikých reklamních materiálů, udělala zkrátka své.

"Lidé říkají, že nic nechtějí, takže jim to musíme vysvětlovat. Ale pak jsou ochotní,“ potvrdil jeden z pracovníků průzkumu, kterých bylo do akce nasazeno okolo dvou tisíc.

I když dopravní podnik pasažéry předem informoval o tom, co taková sonda obnáší, a to i hlášením v jednotlivých stanicích a v tisku, byli někteří lidé přesto bezradní.

Někteří cestující si krabic nevšimli

"Asi jim jí pošleš poštou,“ usoudil malý kluk, když se ho kamarád ptal, co má s tou kartičkou dělat. Na některých stanicích nebyli u východu lidé, kteří by karty odebírali, ale speciální sběrné krabice, do nichž je lidé měli házet.

Například na Karlově náměstí se ale lístečky válely ve vestibulu a někteří cestující s nimi vyšli až na ulici. "Vůbec jsem si nevšimla, že jsou u východu nějaké krabice,“ uvedla Valerie Horová, když vystoupala do parku. Vracet už se ale nechtěla.

:. Cestující dostávali při vstupu do metra speciální kartičky.foto: Právo/Jana Šprunková

Dopravní podnik měl podle mluvčího Ondřeje Pečeného připraveno 1,5 miliónu lístků s informacemi nejen v češtině, ale i angličtině a němčině. "Cílem je získat aktualizované přepravní údaje po prodloužení trasy metra C do Letňan. Použitá metoda sčítacích lístků umožní sledovat pohyb cestujících od jejich vstupu až po výstup, a to jak z hlediska časového, tak i směru pohybu,“ řekl Pečený.

Stanicí I. P. Pavlova vlaky chvíli jen projížděly

Výsledky budou použity pro budoucí plánování dopravního systému v městské hromadné dopravě. Údaje z šetření rovněž využívají projektové organizace jako podklad pro výstavbu nebo realizaci obchodní sítě v oblasti metra. První údaje by měly být známé zhruba za tři týdny, kompletní vyhodnocení se očekává až v lednu.

Možná, že údaje ale budou trochu zkreslené, protože zapracoval zákon schválnosti. Stanicí I.P.Pavlova v ranní špičce kolem deváté hodiny vlaky totiž zhruba čtvrt hodiny jenom projížděly. Selhaly jezdící schody a hrozilo, že by se na nástupištích lidé hromadili a nestihli by se dostat na povrch do příjezdu další soupravy.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám