Do konce září od nich očekává vyjádření. Ombudsman poukazuje na zákon o ochraně přírody, který zakazuje stavbu dálnic v chráněných územích. Rozpor vidí v tom, že ministerstvo životního prostředí udělilo ke stavbě výjimku.

"Výjimka je možná jen v případě, že se vybírá z více řešení, kudy stavbu vést. V tomto případě ale jiné alternativy nebyly. Uvažovalo se pouze o povrchové dálnici vedené napříč chráněným územím," zdůraznil veřejný ochránce práv. Podle něj není sporu o tom, že toto rozhodnutí neodpovídalo právnímu řádu.

Ombudsman poukázal na další rozpory. Ministerstvo dálnici v roce 2001 schválilo, i když ještě tři roky před tím prosazovalo vedení dálnice přes nejcennější část středohoří čtyři kilometry dlouhým tunelem. Tehdy úředníci argumentovali vyjádřením expertů.

Stavba zřejmě skončí u soudu

Podle Motejla jsou pochybnosti o přípustnosti stavby D8 z hlediska ochrany krajinného rázu. Tyto dopady posuzoval v září 2002 architekt Ivan Vorel, který ve své zprávě uvádí, že předložení řešení, tedy povrchová varianta, je nepřijatelné.

"Řada nejasností a chybných postupů (v kauze) podávají nelichotivý obraz činnosti státní správy ve vztahu ke stavbě s tak závažnými důsledky pro životní prostředí," prohlásil ombudsman. Zdůraznil, že na hledání řešení, které by zmírnilo dopady na přírodu, by se aktivně měli podílet zástupci občanských sdružení.

Motejl očekává, že při dalším rozhodování o případných jiných podobných stavbách již nebude počínání úřadů tak chaotické. Výstavba D8 patrně bude předmětem soudního sporu. Ekologické organizace totiž v uplynulých dnech podaly k ústeckému krajskému soudu žalobu proti územnímu rozhodnutí o umístění stavby dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří.