Excesy, které Dopravní podnik Ostrava utajil před příslušnými úřady, přitom předcházely tragické havárii z 11. dubna, kdy při srážce dvou tramvají zemřeli tři lidé.

Na rozdíl od obviněného řidiče Petra Hrocha, který se s protijedoucí tramvají potkal v nepřehledné zatáčce a nestačil ubrzdit, ale tehdejší chyby řidičů neskončily srážkou a jedna z tramvají z trati vždy vycouvala.

O odvolání nerozhodnuto

Dopravní podnik Ostrava už v létě dostal pokutu jeden milión korun za to, že dvě podobné události, při kterých tramvaje proti sobě vyjely, nenahlásil Drážní inspekci, jak mu velí zákon. Mezitím inspekce zahájila už druhé správní řízení kvůli dalším třem podobným pochybením z let 2004–2005.

"Dopravní podnik dnes obdržel rozhodnutí o druhé pokutě, která je ve výši 200 tisíc korun. Je jeho věcí, zda se proti pokutě odvolá,“ potvrdil v pátek Právu náměstek ostravského primátora Lukáš Ženatý (ODS).

Drážní inspekce částku a důvody k pokutě oficiálně zveřejní až v pondělí. "Rozhodnutí zveřejníme poté, co dostaneme vyrozumění, že bylo dopravnímu podniku doručeno,“ řekl mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

Zatímco v prvním správním řízení hrozila DPO za pochybení z roku 2007 pokuta deset miliónů korun, nyní to byl maximálně milión, protože inspekce sankci vyměřila podle mnohem mírnějších pravidel platných v době, kdy k pochybením došlo.

Proti první pokutě se DPO odvolal a ministerstvo dopravy zatím o odvolání nerozhodlo.

Obžaloba příští týden?

Kvůli tragédii policie na jaře obvinila řidiče tramvaje Petra Hrocha, který ve výhybně ve Vřesině zapomněl počkat na tramvaj z protisměru a v plné rychlosti do ní narazil. Minulý týden policie předala státnímu zástupci spis s návrhem na obžalobu, která by měla být podána v průběhu příštího týdne k Okresnímu soudu v Novém Jičíně.

Žádné další osoby, například funkcionáři podniku, kteří podobné excesy z minulosti tajili, ale obviněny nebudou, protože podle názoru policie a státního zástupce nelze jejich jednání považovat za trestný čin.

"Na trati byly určité předpisy, které řidič porušil. Kdyby je neporušil, nehoda by se nestala. Proto nelze v tomto případě kriminalizovat funkcionáře dopravního podniku, byť trať nebyla technicky zabezpečená tak, jak je jinde běžné,“ vysvětlil už dříve státní zástupce Aleš Kopal.