Hlavní obsah

Masarykovo nádraží by mohl nahradit tunel na Smíchov

– PRAHA

Pražské Masarykovo nádraží by mohl nahradit železniční tunel vedený z Karlína na Smíchov se zastávkou s pracovním názvem Opera nedaleko Hlavního nádraží. Na dnešní tiskové konferenci to sdělili zástupci pražského magistrátu a Českých drah. Uskutečnění takového řešení odhadli na několik desítek let.

Foto: Jiří Berger, ČTK

Článek

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by proto ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopenými novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by proto ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopenými novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by proto ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopenými novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.Další rozvoj nádraží se podle Taberyho uskuteční ve dvou časových horizontech. V krátkodobém a střednědobém výhledu se počítá se zachováním železniční dopravy, zúží se však rozsah kolejiště. Developer, společnost Masaryk Station Development, postaví nové budovy v místech nepoužívaných kolejí a ubytoven směrem do ulice Na Florenci.

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by proto ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopenými novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.Další rozvoj nádraží se podle Taberyho uskuteční ve dvou časových horizontech. V krátkodobém a střednědobém výhledu se počítá se zachováním železniční dopravy, zúží se však rozsah kolejiště. Developer, společnost Masaryk Station Development, postaví nové budovy v místech nepoužívaných kolejí a ubytoven směrem do ulice Na Florenci.

V dlouhodobém časovém horizontu se pak počítá s úplným zrušením železničního provozu v místech nynějšího nádraží. To je však otázka několika desítek let. Podle Taberyho soukromého odhadu nejméně 40 let. Jeho kolega ze stejného odboru Karel Hejtmánek si přitom zažertoval, že kdyby byly všude rozumní lidé, dalo by se to stihnout za deset let.

Zrušené nádraží by poté mohl nahradit tunel. Varianta s tunelem vyplynula ze studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Jak se píše v materiálech magistrátu, podoba projektu "není ještě definitivně stabilizována a byla zatím předmětem ověřování". Tunel by vedl z Karlína na Smíchov se zastávkami Opera a Karlovo náměstí.

Nejstarší pražské nádraží

Podle zástupců drah i magistrátu je základní nevýhodou Masarykova nádraží jeho neprůjezdnost. Vlaky končí na slepých kolejích přímo v odbavovací hale. Studie pro MD proto hledá takzvaný průjezdný model Prahy. Alternativou k tunelu by mohlo být vybudování podzemního terminálu pod nynějším Hlavním nádražím.

Podle zástupců drah i magistrátu je základní nevýhodou Masarykova nádraží jeho neprůjezdnost. Vlaky končí na slepých kolejích přímo v odbavovací hale. Studie pro MD proto hledá takzvaný průjezdný model Prahy. Alternativou k tunelu by mohlo být vybudování podzemního terminálu pod nynějším Hlavním nádražím.

Podle zástupců drah i magistrátu je základní nevýhodou Masarykova nádraží jeho neprůjezdnost. Vlaky končí na slepých kolejích přímo v odbavovací hale. Studie pro MD proto hledá takzvaný průjezdný model Prahy. Alternativou k tunelu by mohlo být vybudování podzemního terminálu pod nynějším Hlavním nádražím.Masarykovo nádraží se stalo v posledních týdnech středem pozornosti. Počátkem srpna pražští radní schválili změny územního plánu, které umožní v místech nádraží stavět. Změny musí ještě v polovině září schválit zastupitelstvo. Za zachování provozu na nádraží se postavili například středočeští starostové.

Podle zástupců drah i magistrátu je základní nevýhodou Masarykova nádraží jeho neprůjezdnost. Vlaky končí na slepých kolejích přímo v odbavovací hale. Studie pro MD proto hledá takzvaný průjezdný model Prahy. Alternativou k tunelu by mohlo být vybudování podzemního terminálu pod nynějším Hlavním nádražím.Masarykovo nádraží se stalo v posledních týdnech středem pozornosti. Počátkem srpna pražští radní schválili změny územního plánu, které umožní v místech nádraží stavět. Změny musí ještě v polovině září schválit zastupitelstvo. Za zachování provozu na nádraží se postavili například středočeští starostové.

Masarykovo nádraží je nejstarší pražskou železniční stanicí. Nádraží je zároveň nejvytíženější stanicí pražských městských a příměstských železničních spojů, denně jím projde 30 000 Pražanů a Středočechů využívajících tyto spoje. Další osud nádraží má v rukou několik subjektů. Jde především o MD, České dráhy, Správu železniční dopravní cesty a pražský magistrát.

Reklama

Výběr článků

Načítám