„Garantujeme, že žádné dálniční stavby nebudou ohroženy,“ řekl včera Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Jak připomněl, v roce 2009 se naopak zvýší příspěvek z fondů Evropské unie na 38 miliard korun. Dalších deset miliard bude mít SFDI k dispozici díky půjčce od Evropské investiční banky.

Že se rozvoj dálniční sítě nezpomalí, je přesvědčen i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík. „Se žádným zeštíhlením či zpomalením dálničních staveb kvůli nižšímu rozpočtu SFDI nepočítáme. Maximálně se může stát, že se o něco protáhnou terénní úpravy kolem dálnic. Na zprovoznění nových úseků to však vliv mít nebude,“ ujistil Právo Brunclík.

Za šest let přibude 450 kilometrů

Česko by tedy v roce 2013 mělo mít 1500 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, o 450 km více než nyní, a v roce 2020 již 2100 kilometrů. To je cílový stav v budování páteřní dálniční sítě republiky.

„V této chvíli je rozestavěno 97 km dálnic a 65 km rychlostních silnic. Na dalších sedmdesáti kilometrech se začne stavět ještě letos. Rozestavěnost je mimořádná a téměř na hranici kapacit stavebních firem,“ informoval Brunclík. Jak dále uvedl, při existující flexibilitě zdrojů je ŘSD schopno v případě potřeby příliv peněz na prioritní dálniční stavby zvýšit.

K prioritám patří zejména dostavba dálnice D 8 přes České středohoří, dálnice D 1 mezi Vyškovem a Lipníkem nad Bečvou, ostravská dálnice D 47 a pražský silniční okruh. Jen letos bude v ČR do provozu předáno 70 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Do konce roku 2010 se má síť rozšířit o 240 km.

„ŘSD udělá ve strategické spolupráci s ministerstvem dopravy vše možné i nemožné, aby se plánované tempo výstavby dodrželo,“ prohlásil Brunclík.

Zbytečně rostou stavební náklady

Podle vládou schváleného harmonogramu se má v průběhu šesti let na nové komunikace v ČR vynaložit 564 miliard korun. Jak ale už dříve upozornil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), harmonogram obsahuje značná rizika, která mohou snižovat společenskou efektivitu peněz, jež proudí ze státního rozpočtu na rozvoj dopravní infrastruktury.

V letech 2004 až 2007 prověřoval NKÚ celkem 435 dopravních staveb s předpokládanými náklady přes 400 miliard korun. Zjistil, že náklady se zvýšily celkem o 76 miliard Kč a termíny realizace byly dodrženy pouze u necelé třetiny staveb.

Po zkušenostech z minulosti tedy není vůbec jisté, že se dokončení páteřní dálniční sítě ČR přece jen výrazně neprotáhne. Tím spíše, že od zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí až do vydání stavebního povolení trvá příprava dálniční stavby v průměru neuvěřitelných osm let.