Alternativní trasa není podle Bendla v souladu se schválenými územními plány. Pokud by nakonec byla prosazena, zastavilo by to rozvoj kraje a řady obcí, řekl. Ministerstvo životního prostředí ale požaduje posouzení této varianty.

"Obce již na schválenou stabilizovanou variantu reagují svými územními plány, vykupují pozemky. Způsobilo by jim to ohromné komplikace," řekl hejtman. To potvrdili například starostové Jílového, Votic nebo Velkých Popovic, kteří s nově uvažovanou variantou nesouhlasí.

MŽP a některé obce s variantou nesouhlasí

O výstavbě dálnice D3 se hovoří od konce 90. let. Na spojení Prahy a jihu Čech existovalo několik variant, odborníci se dlouho nemohli shodnout na konečné verzi. Středočeské zastupitelstvo podpořené tehdejší sociálnědemokratickou vládou nakonec vybralo takzvanou stabilizovanou variantu, která se vyhýbá D1 a napojuje se přímo na budovaný pražský okruh.

Ministerstvo životního prostředí ale od počátku prosazuje trasu, která by vedla poblíž táborské silnice I/3 a uchránila přírodní lokality Posázaví a České Sibiře. "Podle mého nejhlubšího přesvědčení má ministerstvo životního prostředí projednávat variantu, která je schválená v územním plánu a nevymýšlet další," odpověděl Bendl.

Například starosta obce Tisem Miroslav Hruška však se stabilizovanou variantou, která by vedla kolem jeho obce, nesouhlasí. "Byl by to poslední hřebíček do rakve. Z jedné strany máme velkokapacitní vepřín, z druhé letiště, ze třetí skládku a teď by z další postavili dálnici. Preferujeme proto samozřejmě variantu podél silnice I/3," řekl ČTK. Stejné stanovisko mají například také v obci Václavice, které se schválená varianta dotýká.

Ministr dopravy varoval před dopravním kolapsem

"Již na první pohled je vidět, že i v této verzi je řada nedostatků. Vždy bude několik obcí, kterých se trasa dotkne více. Varianta v koridoru I/3 by ale způsobovala řadu dopravních kolapsů," řekl hejtman. Dálnice D3 by se totiž v nové variantě křížila s D1, což by prý způsobovalo komplikace. "V hrdle, které by tam vzniklo, by se tvořily neřešitelné dopravní kolapsy," řekl v úterý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Projednávání nové varianty by stavbu prý nejen zpozdilo, ale také výrazně prodražilo. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic nyní počítají s náklady okolo 35 miliard korun. "Zpoždění deseti let je minimální doba a v takovém případě by cena stavby vzrostla až dvojnásobně," řekl předseda Sdružení pro stavbu dálnice D3 Pavel Eybert.

Konkrétní datum, kdy by se mohlo v ideálním případě začít stavět, však na úterním setkání nezaznělo. U výstavby D3 je nyní přezkoumáván vliv na životní prostředí (EIA), jehož výsledky by měly být k dispozici zhruba do roka. Požadavky jednotlivých obcí by pak mělo s jejich zástupci řešit ŘSD. "Neměl by být problém posunout dálnici někde o 100 metrů vedle v rámci koridoru, případně řešit třeba její zahloubení nebo vybudování tunelu," podotkl Bendl, podle nějž většina zainteresovaných starostů podporuje dostavbu stabilizované varianty.