„Předpokládám, že novela bude zařazena na program první poprázdninové schůze Sněmovny,“ sdělila k tomu Jakubková. „Téma omezení jízd kamionů je pro SZ prioritní a my držíme slovo. Domnívám se, že v podobě poslaneckého návrhu může najít podporu mezi poslanci napříč koaličními stranami,“ dodala.

Návrh se týká aut s hmotností nad 7,5 tuny a vztahuje se na komunikace všech tříd, včetně těch ve městech. Cílem je zabránit tomu, aby kamióny objížděly místa omezení. Zpřísňuje sankce za jízdu v době zákazu, a to na 50 tisíc korun. Pokuta by se udělovala jak řidiči, tak firmě, která mu to dovolí nebo dokonce přikáže.

Osvědčení o udělení výjimky ze zákazu by se mělo stát veřejnou listinou. To má zabránit padělání tohoto dokumentu, za falšování by pak hrozily sankce. Navíc by se za žádost o udělení výjimky měl platit správní poplatek, a to i v případě, že výjimka nebude udělena. Výjimku z omezení jízd by měla mít kombinovaná doprava.

Co navrhuje Věra Jakubková:

návrh
nyní
pátek 15-20 celoročně 17-21 o prázdninách
sobota
7-19 o prázdninách a 7-13 celoročně
7-13 o prázdninách
neděle
0-22 celoročně
13-22 celoročně

Kuchtová: jednání vlády s autodopravci je znovu v bodě nula

Zákazy by ale mohly být širší. Předloha totiž umožňuje, aby si kraje mohly nastavit své regionální omezení jízd kamiónů . Podle člena dopravní sekce SZ Jiřího Gutha by mohly kraje omezovat kamióny například v turisticky atraktivních oblastech. Podle 1. místopředsedkyně SZ Dany Kuchtové je na straně předkladatelů například Svaz měst a obcí. Kvůli novele se pokusí oslovit premiéra Mirka Topolánka (ODS).

Právě jednání šéfa kabinetu s autodopravci se stalo na čtvrteční tiskové konferenci terčem kritiky. „Bohužel výsledek jednání autodopravců s premiérem způsobil návrat do bodu nula,“ uvedla Kuchtová. „Páteční zákaz je nejistý, do hry se dostala sleva na spotřební dani a dokonce množstevní sleva na mýtném pro autodopravce. To by bylo v rozporu s programovým prohlášením, které naopak předpokládá ekonomické zvýhodnění železniční dopravy,“ doplnila.