„Jsou kraje, kde určitě budou sázet na osobnosti, pak budou kraje, kde se bude sázet na témata,“ řekl Právu volební manažer ODS a senátor Jiří Šneberger. Kraje podle něj budou propagovat hlavně hejtmany v případě, že jde o silnou a populární osobnost.

Například v Moravskoslezském kraji jsou již nyní k vidění billboardy s fotografií hejtmana Evžena Tošenovského (ODS).

Regionální i celostátní témata

Mezi voliče pak vyrazí hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS). „Povedeme kontaktní kampaň, nyní v létě plánujeme komponované pořady pro rodiny s dětmi. Budu s lidmi hovořit, jezdit po kraji, například i na kole,“ sdělil Právu Šulc.

Podle Šnebergra bude kampaň ODS decentralizovaná. „Rozhodně nepojedeme negativní kampaň,“ uvedl. „Kraje by měly hrát témata, které se opravdu týkají krajských voleb. Používat celostátní témata je trošku klamání voličů,“ doplnil.

Právě na celostátní témata, na kritiku vládních opatření, se chce zaměřit konkurenční ČSSD.

Toho, že ODS bude sázet i na osobnosti, si je soc. dem. vědoma a chystá protireakci. „Očekáváme, že kampaň ODS bude primárně založena na určité popularitě a osobních sympatiích ke kandidujícím osobnostem a že se budou snažit nejlépe nehovořit o věcných tématech, která centrální nebo krajskou politiku trápí,“ řekl Právu volební manažer soc. dem. Jaroslav Tvrdík.

V předvolebním souboji proto chce ČSSD poukazovat na to, že hejtmani jsou součástí vládní ODS. „Budeme chtít veřejnosti vysvětlit, že hejtmani nejsou sympatičtí usměvaví lidé, ale že jsou to nositelé myšlenek, které prosazuje na centrální úrovni Mirek Topolánek,“ uvedl Tvrdík.

Podle něj se hejtmani snaží odtáhnout od nepopulárních vládních kroků. „Všechna Topolánkova opatření oni dělají v malém,“ míní. Jako příklad uvedl privatizaci krajských nemocnic.

„Kampaň určitě nebude konfliktní, tak jak chtějí oni,“ reagoval na plány ČSSD hejtman Šulc (ODS).

Lidovci využívají videoblog

Komunisté se zaměří spíše na kritiku kroků vedení krajů. „Úspěch očekáváme od toho, že postavíme kampaň na dobrém programu, pozitivních nabídkách alternativ, na krajských osobnostech. Samozřejmě ta atmosféra ve společnosti je taková, že nezbývá než poukázat na to, co je špatně v krajích,“ sdělil Právu šéf poslanců KSČM Pavel Kováčik.

Také zelení a lidovci spíše než centrální témata upřednostňují ta krajská. „Kampaň bude zaměřená na krajská témata, na věci spojené s životním prostředím. Například energetika, důležitá je i doprava,“ uvedl volební manažer Strany zelených Hynek Míka.

Kraje si podle něj předvolební propagaci připravují sami, vybírají si i klíčová témata tak, aby zelení nevypadali jako jednostranně zaměření.

„Krajskou kampaň máme tradičně poměrně hodně decentralizovanou. Důraz dáváme na kraje, které jsou financovány tak, že dostávají veškeré peníze za krajské mandáty. Letos takto bylo předistribuováno 20 miliónů korun. Na jejich odpovědnosti je si z toho „spořit“ na volební kampaň,“ řekl Právu volební manažer KDU-ČSL Jaroslav Poláček. „Myslíme si, že témata pro Zlínský kraj jsou jiná než pro Ústecký kraj, problémy jsou tam jiné,“ doplnil.

Lidovečtí kandidáti vsadili na moderní komunikační prostředky, někteří jsou s voliči v kontaktu například pomocí videoblogů. „Kdokoliv natočí svoji krátkou otázku a kandidát mu formou klipu odpoví,“ vysvětlil Poláček.